Kent iemand de titel van een boek waarin jezelf een misdaad moet oplossen? (zie extra uitleg)

Op de basisschool heb ik ooit een boek gelezen waarin een misdaad gepleegd werd.

Wat dat was weet ik niet meer. Kan moord zijn maar dat durf ik zo niet te zeggen.

Het was aan de lezer om de zaak op te lossen. Je kreeg wat feiten en dan moest je een keuze maken.

Onderaan de bladzijde stond dan:
"Als je denkt dat je met meneer x moet praten ga dan door naar bladzijde 7"
"Als je denkt op zolder te moeten kijken ga dan naar bladzijde 10"
Op de bladzijde van je keuze ging het dan verder.

Ik weet nog dat ik vlak voor het eind de zaak rond had maar een foute keuze maakte...ik ging dood.

Dat boek vond ik zo leuk dat ik me afvraag of zo iets nog bestaat of dat ik het boek terug kan vinden.

Ik heb het gelezen rond 1993. Maar hoe oud het toen al was durf ik niet te zeggen. Maar het sluit wel alles uit dat na 1995 op de markt gekomen is.

Mijn oude meester kent het boek niet. Ik heb het hem eens gevraagd. Ik heb het in zijn klas gelezen. Groep 7 of 8 (ik had hem beide jaren) Maar hij herinnert zich het boek niet. Hij heeft het inmiddels ook niet meer. En het staat ook niet ergens anders in de school, ik mocht kijken :-)

Alle hulp is welkom. Ik zoek het al jaren.

7.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er waren volgens mij meerdere van dergelijke boeken, ik heb er zelf ook eentje gehad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo,
Ben je er ondertussen al achter?
Ik ben hier ook al een tijdje naar op zoek. In mijn basisschool tijd leende we deze boekjes bij de bieb. Was een serie genummerd. Dacht met rode kaft. En in mijn beleving waren ze toen al gedateerd.
Ik hoor het graag.
Gr. Sandra
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Hoi Sanzon (Sandra) ik vermoed dat het antwoord van Antoni juist is.

Het beste antwoord

Er bestaat een serie "Kies je eigen avontuur" waarin je steeds zelf het vervolg van het verhaal moet kiezen.

Volgens deze website https://www.bibliotheek.nl/catalogus.catalogus.html?s=http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/840964021 zijn er minstens zes boeken in de serie verschenen. Zelf ken ik alleen "Met de ballon naar de Sahara".

De volledige lijst met titels op die website is:

1) De verdwenen juwelen van Naboeti
2) Je codenaam is Jonas
3) Wie vermoordde Hendrik Hoek?
4) De ruimte in
5) Met de ballon naar de Sahara
6) Reis onder water

De eerste drie titels zijn verschenen in 1984, de laatste drie in 1983.

Misschien is "Wie vermoordde Hendrik Hoek?" specifiek het boek dat je zoekt?

Op de website https://www.bibliotheek.nl kan je met het trefwoord "meerkeuzeverhalen" andere vergelijkbare boeken vinden.
Antoni
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het zou heel goed kunnen dat dit het boek is dat ik bedoel. Ik heb het e.e.a. gelezen over het boek (in het Engels) en daarin komen dingen mij erg bekend voor. Je krijgt in ieder geval de 10 punten voor het beste antwoord want volgens mij heb je het gevonden. Eens kijken of ik aan dat boek kan komen.
Antoni
7 jaar geleden
Wat leuk dat ik waarschijnlijk het juiste antwoord heb gegeven! Het boek is vast wel te vinden via een website als www.boekwinkeltjes.nl, www.bol.com, www.marktplaats.nl of www.speurders.nl.

Andere antwoorden (3)

Het kan misschien dit boek zijn. Weet het niet helemaal zeker natuurlijk.
Dit is de samenvatting:
Samenvatting

Auteur: Kristoffel Francois & Thomas van Buuren
Nederlands
125 pagina's
Reality Bites Publishing B.V.
januari 2010
Alle productspecificaties
WIE VERMOORDDE ARNOLD EIK?

U heeft een bijzonder document in handen. Op 16 februari 2009 stierf de onderzoeksjournalist Remus van Hout in verdachte omstandigheden. Hij liet alle dossiers waar hij zich de afgelopen decennia op had gestort na aan zijn neef Koen van Hout. Samen met uitgeverij House of Knowledge Publishing besliste deze om – uniek in de vaderlandse geschiedenis – de cases integraal te publiceren.

De moordzaken lezen stuk voor stuk als spannende detectiveverhalen en geven een fascinerend inzicht in de werkwijze, de denkwereld en het milieu van de misdaadjournalist. In elk dossier zijn alle elementen aanwezig om de zaak op te lossen zoals Remus van Hout dat deed. Gaat u de uitdaging aan? Is uw verstand scherp genoeg om een misdaad op te lossen?

De Oude Eik is de eerste zaak. Het betreft de moord op de puissant rijke Arnold Eik, een brouwer uit Brabant. Een familieverhaal vol intriges en verraad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Los de misdaad op!" van A.C. Gordon ; uit het Engels vertaald door Wiebe Buddingh'.
's-Gravenhage : BZZTôH, 1994. ISBN 90-5501-075-8
Eenenveertig korte detectiveverhalen waarvan je zelf de oplossing moet zien te vinden. Deze is aan het eind van ieder verhaal ondersteboven afgedrukt.

En er is een vervolgbundel

"Los nog meer misdaden op!: inbraken, overvallen en moorden : in één minuut beschik je over alle gegevens : wie is de dader?" / A.C. Gordon ; vert. uit het Engels: Gert-Jan Kramer. 's-Gravenhage : BZZTôH, 1995. ISBN 90-5501-207-6
In korte hoofdstukken komt de lezer in aanraking met een misdrijf, moord of diefstal. Alle belangrijke en beschikbare gegevens zijn bekend. Aan de lezer wordt gevraagd wie de verdachte c.q. dader is en waarom. Onderaan elk verhaal staat, ondersteboven, de oplossing. Bijvoorbeeld: het slachtoffer had schone schoenen terwijl de verdachte zegt dat het slachtoffer is uitgegleden in de verf ; of: het geld lag op een verborgen plaats, maar de verdachte zegt direct: "Waarom zou ik daar kijken?".
Amadea
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Goed gevonden maar dat is hem niet, het boek was 1 verhaal, dit zijn allemaal korte verhalen.
+ voor de moeite.
Nu heb je Mats quest dit zijn boeken waarin je een misdaad oplost doormiddel van puzzels op te lossen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb ff wat plaatjes erbij gedaan

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb ff wat plaatjes erbij gedaan