Waarom zijn digitale boeken even duur als print boeken?

Digitale boeken hebben toch minder produceerkosten als de print boeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De drukkosten zijn slechts een minimaal deel van de kosten van een boek. Vele boeken kosten minder dan 1 euro aan drukkosten.

Niet printen drukt deze kosten niet.

Eenmalige kosten zitten in het betalen van de schrijver en zet- en drukkosten.

Door de vastgestelde boekenprijs voor Nederlandse boeken, ligt de prijs voor Nederlandse boeken kunstmatig hoog.
Een vertaald boek is veelal goedkoper. Aan de prijs van sommige pockets kun je zien hoe goedkoop een boek commercieel kan worden uitgegeven.

Op boeken kan een grote winst in boeken worden gemaakt dankzij het copyright en het monopoly van een bepaalde zetting in de drukkerij.
Uitgevers worden rijk van de uitgifte en verkoop van boeken.
Op Gutenberg kun je digitale boeken waar geen copyright meer op zit gratis downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat uitgevers er een bepaalde prijs voor willen hebben
En er niet van overtuigd zijn dat e boeken met 30 tot 40% goedkoper zijn dan gewonen boeken om te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het niet gaat om het papier en de kaft!

De inhoud van het boek word verkocht en daar betaal je een bepaalde prijs voor, ongeacht in welke vorm je het koopt.

Het gaat dus om wat er in het boek staat en niet om de materialen! De papier kosten zouden er dus wel vanaf kunnen, maar als mensen het kopen, waarom zou je.