Hoe kan je makkelijk een kort verhaal schrijven?

en waar gaan korte verhalen meestal over

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zullen we het ook nog even voor je schrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk, Moolkeesje, ik doe mee :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren eens... een man & een vrouw en die laatste zei: War wou je nou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil alleen uitleg over hoe je een kort verhaal moet schrijven

Antwoorden (4)

Korte verhalen kunnen over van alles gaan. Maar meestal over iets wat zich binnen een kort tijdsbestek heeft afgespeeld, waar niet al te veel personages bij zijn betrokken, met een niet al te ingewikkeld plot.
Hou het simpel. Je kunt het beste beginnen met iets dat jezelf hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het schrijven van korte verhalen gaat het om twee dingen: spanning en personages van vlees en bloed. Dat is wat de lezer de bladzijde doet omslaan. Alles is daartoe terug te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kort verhaal kan overal over gaan. Er moet een reden, een clou zijn waarom je het wil vertellen. Mensen moeten er iets van opsteken of over na gaan denken óf het moet op een hele originele manier verteld worden.
Bedenk goed welke boodschap je over wil brengen en beschrijf die op een mooie manier. Maar wel kort, dus! Vaak is kort schrijven veel moeilijker dan lang schrijven.

Het mooiste voorbeeld van een kort verhaal (het korste SF-verhaal ter wereld) vind ik nog steeds dit verhaal:

De laatste mens op de aarde zat heel alleen in zijn huis. Toen ging de telefoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@enzoenzo...hahaha
Hallo.
Nou, het is gewoon het makkelijkste je eigen verhaal samen te stellen, en het naar jou eisen te laten voldoen. Geen inspiratie? Pak een paar boeken uit je boekenkast en blader er eens doorheen. Misschien vind je wel een goed onderwerp. Desnoods kun je naar buiten gaan wandelen en kijken wat er om je heen gebeurd. Als je geluk hebt, zijn er best spannende dingen te zien. Daar kun je ook over schrijven. Bijvoorbeeld als je ziet dat er een auto - ongeluk is gebeurd, kun je daarover schrijven.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Groetjes, Hart.