Mogen auteurs van boeken naar het buitenland emigreren?

Toegevoegd na 5 minuten:
Want ik vraag me af of ze de rechten van hun boeken dan mogen mee nemen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Waarom niet?

Antwoorden (2)

Als auteurs van boeken dat willen dat mogen ze dat.

Toegevoegd na 3 minuten:
De rechten zijn aan de persoon gebonden dus die nemen ze mee.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Zo is dat, en meer valt er niet over te zeggen ;))
Auteurs van boeken mogen gaan wonen waar ze maar willen.

En hoe het met de auteursrechten van hun boeken zit, dat is afhankelijk van
wie die rechten heeft.
Vaak en zeker bij bekende schrijvers, heeft de uitgever van die boeken de auteursrechten verworven.
Een auteur kan hiertoe zijn auteursrecht geheel of gedeeltelijk overdragen of in licentie geven. Het is gebruikelijk dat zo'n recht maar aan een uitgever wordt gegeven zodat niet plotseling verschillende uitgevers hetzelfde boek verkopen of hetzelfde artikel plaatsen in verschillende tijdschriften.

Het zijn ook de uitgevers die dan zorgen voor vertalingen.
Een professionele uitgever behartigt de auteursrechten op meerdere terreinen. Zo kan hij ook de verkoop van rechten aan derden begeleiden, bijvoorbeeld voor vertalingen of verfilming. Met de auteur worden dan uiteraard afspraken gemaakt over de verdeling van de opbrengsten.

Als een auteur de rechten van zijn boeken niet heeft overgedragen,
dan mag hij daar natuurlijk helemaal zelf mee doen wat hij/zij wil.
En waar hij dat wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus
Er zijn zelfs auteurs die regelmatig een paar jaar in een ander land gaan wonen om expertise op te doen aangaande de inhoud van hun boek.
Een auteursrechthebbende mág niet alleen ermee doen wat hij wil (tot op zekere hoogte), hij mag anderen ook verbieden er iets mee te doen.
@Momo zet even je betrouwbare bron erbij.