Hoe bouw spanning op?

Ik wil in mijn boek een goede spannende opbouw (opbouw naar iets spannends), maar hoe krijg je dat zo goed mogelijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Hoe kun je nu die spanning opbouwen?

-Soms kun je spanning opbouwen door bewust dingen weg te laten. Dingen niet nader noemen, die wel vermoed worden. De lezer vraagt zich af: ’Wat gaat er gebeuren?’

-Je kunt gebruik maken van het ‘schokeffect’. Plotselinge gebeurtenissen kunnen je verhaal spanning geven. Dat zou je goed kunnen toepassen na een kabbelend dialoog.

-Door het tempo in de vertelde tijd te veranderen kun je heel goed spanning opbouwen of rekken. De ‘vertelde tijd’ is de tijd die het verhaal bestrijkt. Dat kan vijf minuten zijn, maar ook vijf eeuwen. De tijd die de lezer nodig heeft om het verhaal te lezen, noemen we de ‘verteltijd’.

Een belangrijke factor bij het opbouwen van spanning is de factor ‘hoop’. Komt er een uitweg? Is er redding mogelijk? Zonder deze factor kan de spanning niet lang standhouden. Zeker als de afloop al vaststaat. Houd echter wel altijd de realiteit in de gaten. We zijn niet meer met de sprookjes bezig.

Even noodzakelijk is het afbouwen van de spanning. Wanneer je op de top van de spanning een verhaal afbreekt, blijft de lezer met een onbehaaglijk gevoel achter. Dan wordt een verhaal als ‘niet goed’ of ‘niet af’ bestempeld en dat is toch niet wat we willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande website over schrijven kun je een paar oefeningen vinden voor het opbouwen van verhaalspanning, bijvoorbeeld vertragen, op het verkeerde been etc.

(td)