Hoe weet je of je verhaal goedgenoeg is om uittegeven?

Er is drie jaar geleden de vraag gesteld ''hoe geef je een boek uit?''. Dit wil ik ook doen maar vroeg me nog een paar dingen af omdat de volgende vragen niet beantwoorde zijn bij de anderen al gestelde vraag en juist dezen mij intereseeren.
1, kan imand mij ook vertellen waar een uitgever naar kijkt.
2, hoe je een uitgever moet benaderen (er naar toe gaan of mailen)
3, moet je in een keer je helen verhaal ineenkeer sturen of geven of eerst een deel.

Toegevoegd na 2 minuten:
(met 1 bedoel ik kwa de inhoud van je ver haal en de kwalieteid er van)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijk is in ieder geval dat er geen spelfouten in je verhaal zitten. Kwa is qua en kwalieteid is kwaliteit... Onder andere...

Antwoorden (2)

1)
Een uitgever kijkt ten eerste of het boek in het fonds past. Dus als een uitgever vooral wetenschappelijke werken uitgeeft, moet je er geen sprookjesboek naartoe sturen. Verder kijkt hij natuurlijk naar de inhoud. Als het een verzonnen verhaal is, is het natuurlijk belangrijk dat het origineel is, dat de lezer geboeid raakt. Verder moet de taal natuurlijk in orde zijn; uitgeverijen hebben maar weinig geld over voor redacteuren. Wat ook héél belangrijk is, is de mode. Die telt vaak sterker dan originaliteit. Er zijn momenteel bijvoorbeeld allerlei variaties op Vijftig tinten grijs... niet erg origineel, maar toch liften ze mee op het succes.

2)
ZEKER niet naartoe gaan en ook niet zomaar mailen. Die mensen krijgen hele pakhuizen vol met typoscripten, dus daar hebben ze geen tijd voor. Je zoekt eerst op internet naar een uitgever die je wat lijkt, en waarvan het fonds volgens jou wel geschikt is. Dan kijk je op hun site naar de manier waarop zij het typoscript willen ontvangen. Misschien zijn er eisen aan de opmaak, misschien willen ze het per post, misschien willen ze het per mail. Dan moet je je tekst ook precies zó opsturen.

3)
Het is het beste als je de hele tekst in één keer stuurt. Stel je voor dat je een heel leuk verhaal hebt bedacht, maar dat je spelling niet briljant is, dan zou een uitgever toch kunnen besluiten om je werk uit te geven (na redactie). Maar als ze niet kunnen zien hoe interessant je verhaal is, omdat je maar een klein stukje opstuurt, zullen ze eerder geneigd zijn het af te wijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Primroos heeft al een heel goed antwoord gegeven, maar ik voeg er nog wat aan toe:

1. Het is ook belangrijk dat je een brief met je manuscript (je verhaal) meestuurt, waarin je wat vertelt over jezelf (wat voor werk je doet en waarom je bent gaan schrijven bijvoorbeeld) en over je boek/verhaal. Zo'n brief is meestal het eerste dat ze lezen, dus doe daar je best op!

2. Het beste kun je een mailtje sturen naar het algemene e-mailadres van de uitgeverij waarin je vraagt hoe ze je manuscript willen hebben, per mail of per post bijvoorbeeld.

3. Uitgeverijen krijgen héél veel manuscripten binnen, dus meestal lezen ze maar een bladzijde of 10 om een idee te krijgen van het boek. Dat klinkt als weinig, maar de mensen die daar werken hebben er verstand van, en kunnen dan al bepalen of het misschien iets voor de uitgeverij is. Als je een deel opstuurt zullen ze je om meer vragen als ze het goed vinden. Je kunt ook het geheel opsturen, maar dan bijvoorbeeld in je begeleidende brief vertellen wat jij het beste of meest representatieve stuk van je boek vindt, dan zullen ze daar als eerste naar kijken.

Tot slot wil ik je nog vertellen dat er ook bedrijfjes zijn die je boek kunnen bekijken, en je in een leesverslag kunnen vertellen wat er goed en minder goed aan is. Dat kost dan dus wel wat geld. Zie bijvoorbeeld taal-correctie.nl:
"Wilt u een manuscript (fictie of non-fictie) bij een uitgeverij aanbieden? Taal-correctie.nl doet niet alleen de eerste redactieronde, maar brengt ook een advies uit over bij welke uitgeverij u uw manuscript aan kunt bieden. Bovendien kunnen we u tijdens het schrijven van het manuscript begeleiden. U krijgt van ons een uitgebreid leesrapport met realistisch advies en deskundige suggesties. Ook in te schakelen bij scripties en proefschriften.
De medewerkers van Taal-correctie.nl hebben ervaring met het beoordelen van binnengekomen manuscripten bij Nederlandse literaire uitgeverijen."