Wanneer begin je bij een nieuw hoofdstuk in een verhaal?

Toegevoegd na 4 minuten:
Zijn er 'regels' of ben je als auteur vrij in wat je wilt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee daar zijn absoluut geen regels voor of beter gezegd: die bepaal jij.

"Wat is een hoofdstuk?
Een hoofdstuk kan meerdere betekenissen hebben, zoals bijvoorbeeld een fase uit iemands leven. Een hoofdstuk zit ook in een boek of film. De meeste boeken zijn onderverdeeld in hoofdstukken. Een hoofdstuk is gemakkelijk als je iemand die bijvoorbeeld een andere druk heeft duidelijk te maken waar je het over hebt. Het is ook een rustpunt in een boek voor een lezer. Je hoort mensen immers vaak zeggen: ‘Ik lees even het hoofdstuk uit’. Een hoofdstuk kan een titel hebben, maar ook genummerd zijn. Een hoofdstuk in een boek kan eindigen met een cliffhanger, of met een afgesloten stuk.

Hoe lang moet een hoofdstuk zijn?
Een hoofdstuk kan iedere lengte hebben die je maar kunt indenken. Er zijn geen vaste regels voor de lengtes van hoofdstukken. Er zijn schrijvers die kiezen voor een vaste lengte per hoofdstuk, bijvoorbeeld een x-aantal pagina’s of woorden. Andere schrijvers hebben erg lange hoofdstukken, die weer zijn onderverdeeld in gedeeltes. Deze gedeeltes zijn soms te zien aan bijvoorbeeld sterren *** of ook weer verdeeld in cijfers. Daarnaast zijn er schrijvers die kiezen voor hele korte hoofdstukken. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld thrillerauteur James Patterson. Zijn hoofdstukken zijn soms maar een halve pagina in een boek en zijn maximaal misschien twee pagina’s. Er zijn zelfs schrijvers die af en toe slechts één zin hebben voor een hoofdstuk. De lengte van een hoofdstuk is dus niet belangrijk. Doe wat goed bij je past. Waar je een goed gevoel bij krijgt. Op die manier schrijf je ook veel meer met plezier en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Wanneer is een hoofdstuk af?
Het einde van een hoofdstuk is ook per boek verschillend. Je kunt kiezen om je hoofdstuk te laten eindigen met een spannende cliffhanger, zoals bijvoorbeeld bij thrillers en griezelverhalen veel wordt gedaan. Een hoofdstuk kan ook eindigen als je gebruik maakt van verschillende personages. Je kunt dan van hoofdstuk wisselen als je over een ander personage schrijft. Je kunt er ook voor kiezen om een hoofdstuk te laten eindigen als een bepaalde gebeurtenis is afgelopen. Net als bij de lengte van een hoofdstuk is ook het einde van een hoofdstuk per schrijver en boek verschillend. Er bestaan geen echte regels voor het einde van een hoofdstuk. Al is het natuurlijk niet de bedoeling om halverwege een zin te stoppen met een hoofdstuk. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als er al regels voor zijn, dan begin je een nieuw hoofdstuk bij een nieuwe episode.
zoals, in hoofdstuk 1 begin je te vertellen wie de hoofdpersoon is, of wat die op en bepaalde dag doet. Hoofdstuk 2 is dan voor wat er de volgende dag gebeurt, of vorig jaar gebeurde, of wat de vriend of vijand van de hoofdpersoon intussen doet. Je begint, om zo te zeggen geen nieuw hoofdstuk tussen de soep en het hoofdgerecht, maar pas na het dessert
anneliez