Welke voor- of nadelen heeft het, als je een pseudoniem gebruikt bij het schrijven van een boek?

Ik wil een roman schrijven en uit laten geven, maar ik twijfel of ik dat onder eigen naam of met een pseudoniem zal doen. Ik vraag mij af wat de voor- en/of nadelen van een pseudoniem zijn. En hoe gaat een uitgever daar mee om?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De voordelen lijken me evident: je bent niet als 'jezelf' herkenbaar en wanneer je uitgever zuinig is met dit pseudoniem dan kun je jarenlang anoniem door het leven gaan, zoals vele auteurs je voor zijn gegaan. Echter: bij promotie van je boek kan het lastig zijn dat niet je eigen naam op de cover staat en hier kan verwarring over ontstaan wanneer je zowel je pseudoniem als je echte naam door elkaar gebruikt.

Ik kan me levendig voorstellen dat een uitgever altijd samen met je beslist wat de beste oplossing is. Wanneer het boek over een controversieel onderwerp is, of iets dat je liever niet aan je eigen naam verbind dan kan ik me de overweging van een pseudoniem voorstellen. Wanneer hier geen sprake van is dan zou ik onder m'n eigen naam publiceren maar dat is een strikt persoonlijke keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je eigen naam is te saai en verkoopt niet. Dan een pseudoniem... Of je eigen naam bestaat al als je dezelfde naam als een andere schrijver hebt