Welk boek is dit? (zie beschrijving)

Al een aantal jaren geleden heb ik ooit een boek gelezen, maar de titel en de auteur heb ik niet onthouden. Het verhaal speelt zich af in het oude Egypte. Er is een jongen (Timo? Timon? iets in die trant) die op zijn hoofd geslagen is of iets dergelijks, en zijn geheugen kwijt is. Hij heeft allemaal flashbacks waaruit hij op kan maken dat hij de farao was van het land. Volgens mij is er in het verhaal een meisje met wie hij opschiet dat hem helpt de waarheid te ontrafelen. Weet iemand misschien welk boek ik bedoel? Alvast heel erg bedankt!

Toegevoegd na 2 dagen:
Overigens: de titel van het boek was de naam van de jongen die een farao bleek te zijn!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De toevoeging heeft geholpen de juiste titel te vinden: "Timoe" van Paul Kustermans.
Van uitgeverij Averbode, uit 1989. ISBN 90-317-0738-4.
Het speelt zich af in oud Egypte, ten tijde van de legendarische jonge farao Toetanchamon.

Wanneer een Egyptische jongen op een eiland in de Nijl ontwaakt uit zijn bewusteloosheid staat hij oog in oog met een krokodil. Op het nippertje wordt hij van de dood gered door een zwervende visser die toevallig ook nog een goed boogschutter is. Wanneer deze Kafran zich aan de jongen voorstelt, blijkt deze niet meer te weten hoe hij heet en vanwaar hij vandaan komt. Daarom geeft Kafran de Egyptische jongen maar de naam “Timoe”, naar een verdronken broer. Timoe moet bewusteloos zijn geslagen en op dit eiland zijn achtergelaten. Er volgen nog meer aanslagen. Timoe vraagt zich af wat hij gedaan heeft, omdat men hem absoluut dood wil. Wie is hij dan? Kafran besluit om samen met Timoe door Egypte te trekken en op zoek te gaan naar de identiteit van Timoe. Al vrij snel vermoedt Kafran dat Timoe geen gewone jongen is maar van hogere afkomst moet zijn want Timoe schrijft en tekent, laat zich niet bevelen, en reciteert geleerde teksten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed gevonden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt! Volgens mij is het dit boek!