Wat is feuilleton en wat bedoelen ze met een hoog camp-gehalte?

Kan iemand deze worden voor mij uitleggen. En nee niet de Wikipedia betekenissen maar kan iemand ze echt helder uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een feuilleton is een vervolgverhaal. Letterlijk een opeenvolging van blaadjes.
Met een hoog camp-gehalte wordt bedoeld dat het kitscherig is. De inhoud is eigenlijk van slechte kwaliteit, maar omdat er met een knipoog mee omgegaan wordt is het toch van zekere waarde. Leuk om te lezen omdat het zo zwart/wit is.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Een feuilleton verschijnt meestal eerst in een krant of tijdschrift. Dus elke dag of week een nieuw blaadje waarop een avontuur wordt beleefd. En als het goed gelezen en ontvangen wordt verschijnt het later als boek. Zo ging het bijvoorbeeld met de verhalen over Olievier B. Bommel van Marten Toonder.
Amadea
11 jaar geleden
Olievier = Olivier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wilt geen wiki maar die legt het wel heel goed uit: Een feuilleton is een vervolgverhaal in een krant of tijdschrift en tegenwoordig ook op de radio of op de televisie. Het woord verwijst naar het Franse woord feuille, dat blad of blaadje betekent. De oorspronkelijke feuilletons waren dan ook losse velletjes die samen met een tijdschrift werden verkocht. De bedoeling was de lezer te binden en aldus de verkoop te stimuleren. Hoewel feuilletons tegenwoordig nog nauwelijks serieus worden genomen, is er in het verleden grote literatuur uit voortgekomen. Zo zijn de boeken van Dickens bijna allemaal als feuilleton gestart. Een ander voorbeeld is het dagboek van Betje Boerhave, een negentiende-eeuwse kruideniersvrouw, dat in 1974 in het Utrechts Nieuwsblad verscheen.