Bestaat Damokles van de donkere kamer van Dorbeck nou wel of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Amadea
11 jaar geleden
Hier is een hele uitgebreide verhandeling over het personage te lezen: http://www.dbnl.org/tekst/kooy003uitd01_01/kooy003uitd01_01_0002.php. De conclusie is in het kort dat Dorbeck binnen de werkelijkheid van de roman een normaal bestaande romanfiguur is.

Antwoorden (1)

Het is onduidelijk of Dorbeck uit de Donkere Kamer van Damokles van W.F. Hermans echt bestaat. Het boek heeft een open einde, waardoor zowel de hoofdpersoon uit het boek, Henri Osewoudt, als de lezer nooit het antwoord krijgen op de vraag op Dorbeck echt is of niet.