Naast het antwoord dat al gegeven is: uitgeverij en filmmaatschappij hebben een zeer goed werkende marketingafdeling. Er viel een tijd lang werkelijk niet aan Harry te ontkomen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL... ja dat vatte ik samen met mijn 'de hele toestand erom heen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De marketing kwam pas echt schandalig op gang na boek 3 en tijdens film 1. Maar toen waren er dus al wel een aantal bestsellers geboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou boek 1 liep echt niet meteen zo geweldig hoor daphne! Dat had wel een aanloopje nodig.

Andere antwoorden (2)

Harry Potter is gewoon een hele populaire serie en vooral omdat het een serie was waar om de zoveel tijd een nieuw boek van uit kwam houd je het lange tijd hot!

Verder de films natuurlijk en de hele toestand erom heen en het verhaal dat een bijstandsmoeder er zo ontzettend rijk van is geworden helpt ook mee.

Ook het hele tovenarijgebeuren is een extra trekker en dat je eigenlijk altijd gedacht hebt een normale jongen te zijn en plots blijk je een tovenaar is wel iets wat veel kinderen natuurlijk heel interessant vinden: stel dat ik dat ook ben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hier bovenstaande andwoorden zijn helemaal juist maar ook mag niet vergeten worden dat het een hele rage werd. De boeken werden gelezen door jong en oud dus de doelgroep was enorm groot.
Ook waren de verhalen vernieuwend en orgineel. Er waren in geen tijden meer (goede) boeken over tovenaars uitgebracht. Die werden hierdoor weer helemaal hip en er kwamen steeds meer boeken/films/videospelleb uit.
Inmiddels is de rage van harry potter een beetje uit en nu zie je weer dat ze verder gaan in vampieren (twilight, vampire dairies etc.) en 'enge' sprookjes zoals little red riding hood.

Er zijn altijd trends in boeken/films etc. en harry potter is in zijn eentje een trend geworden.