Verhaaltheorie is het onderdeel van de literaire theorie dat zich bezighoudt met de kenmerken van fictioneel proza. Daarbij wordt uitgegaan van de volgende definitie van een roman/verhaal:

een prozatekst waarin personages voorkomen die handelingen verrichten; deze handelingen nemen een bepaalde tijdsduur in beslag en staan in een bepaalde tijdsvolgorde; ze spelen zich af op/in een bepaalde plaats en ruimte en een historische tijd; het geheel wordt de lezer meegedeeld vanuit een perspectief.

Elke roman of elk verhaal bevat deze zeven elementen en de verhaaltheorie beschrijft welke mogelijkheden er op elk gebied zijn. Essentieel hiervoor is het onderscheid tussen de inhoud en de vorm van het verhaal ofwel tussen fabel en sujet. De fabel is het verhaal in zijn logische en chronologische samenhang. Het sujet is de manier waarop de fabel in de tekst weergegeven is. De fabel bestaat alleen dankzij het sujet; het is een geconstrueerd hulpmiddel om de opbouw van het sujet duidelijk te maken. Door de fabel te (re)construeren zie je hoe in het sujet de volgorde veranderd is, dat er stukken overgeslagen worden of wat juist heel uitvoerig aan de orde komt. (NB. De term ‘fabel’ heeft ook nog een heel andere betekenis).

----

Dus de fabel is het verhaal in logische en chronologische samenhang (dus geen flashbacks halverwege maar het verhaal van de flashback vooraf). De sujet is de manier waarop het verhaal (de fabel dus) in de tekst is weergegeven (dus wel de flashbacks bijv midden in het boek).

Geen fabel zonder sujet en door de fabel te maken nav de sujet zie je hoe het verhaal logisch en chronologisch in elkaar zit.

Hoe je het koppelt aan een verhaal? Het verhaal is de sujet, de fabel moet je zelf maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij een niet bestaand persoon, dus iemand die gefantaseerd is, een soort sprookjesfiguur.