In negentiende-eeuwse spookverhalen lijkt geregeld een es voor te komen. Waarom deze boom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet je waar de spook verhalen vandaan komen? heb je misschien een voorbeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iig M.R. James, en verder kom ik ze wel eens tegen in verzamelde spookverhalen, van welke auteurs weet ik niet uit mijn hoofd.

Antwoorden (2)

In de Noorse mythologie staat een es voor levenskracht.
En in het christendom met voorzichtigheid, wat uiteraard zeer in context is met de spookverhalen uit deze tijdsperiode
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je de voorzichtigheid precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat je dus voorzichtig moet zijn (op je hoede) en in spook verhalen zit er vaak iemand achter je aan zonder dat je dat weet ik denk dat hij dat bedoelt
ik heb wat gevonden

De es is de allesvoedende wereld- en levensboom, de boom der kennis en des levens, der smarten en des verlangens, de boom van ruimte en tijd: een zinnebeeld van het heelal.

daarnaast gelooften de vikingen dat het essenhout al het kwaad zou weerstaan.
en volgens de grieken stond de es symbool voor stabiliteit
voor de kelten betekende de es eerzucht

de es stond hoog in het aanzien bij de druïden die hun gewijde handelingen voltrokken in een essenbos

de grote wereldboom uit de noorse mythologie wiens takken door de hemel en de aarde en de wortels die tot de onderwereld reikten, was een es

in het westen van engeland kroop men onder een gespleten es dat symboliseerde het nieuwe geboorte en het achterlaten van ziekte en tegenspoed.

de es werdt ook gebruikt voor het maken van toverstokken en andere magische doeleinden
in "hekserij en zwarte magie" vertelt montague summers dat in cornwall kinderen die een breuk hadden door een spleet in een es werden geleid voor de zon op was waarna de spleet werd dichtgebonden door deze sympathetische magie moest de breuk dan genezen.

in de schotse hooglanden geeft men essensap aan pasgeboren kinderen omdat men meent dat de es de eigenschap bezit om aanvallen van heksen, toverfeeën en andere duistere wezens af te weren

aangezien de engelsen over het algemeen bekend staan als gelovigen op het gebied van bijgeloof.
en het feit dat de es vaak in verband wordt gebracht met paranormale activiteiten en zwarte magie lijkt het mij een makkelijke keuze voor de schrijver aangezien zijn verhalen vaak gaan over paranormale activiteiten

overigens was de es ook een veel voorkomende boom op het europese continent die ook nog eens heel oud kan worden zo staat er in nederland een van 220 jaar.

hoop dat je hier iets aan hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je lange antwoord. Ik dacht dat de Taxus de no. 1 naargeestige boom was!