Ja, waarom schrijven schrijvers ? Het verhaal zit er in en moet er uit....

Als jonge vader vertelde Tolkien vaak verhaaltjes aan zijn kinderen, zo is ook de Hobbit gewoon ooit ontstaan.
"In een hol onder de grond woonde een Hobbit..." schreef hij op een dag op een leeg ingeleverd stuk papier van een leerling. En toen wilde hij zelf weten wat een Hobbit was, wat er gebeurde en hoe het verder ging. En toen begon het verhaal zichzelf te schrijven. Althans : dat is wat Tolkien er zelf over zegt.

Dat hij uiteindelijk in de komende dertig jaar een bestseller-trilogie zou schrijven die zijn weerga - tot Harry Potter wellicht - niet kende en de "Vader" zou worden van alle Fantasy (waar ook Harry Potter geweldig leentjebuur heeft gespeeld trouwens) kon hij toen natuurlijk niet bevroeden.

Als schrijver was het ook feitelijk buiten zijn genre danwel een neveneffect van wat hem werkelijk interesseerde : het creëren van een oude, kunstmatige taal.

Toegevoegd na 30 minuten:
Sorry; geen bron - blote hoofd werk. Deze informatie staat namelijk in het voorwoord van zo ongeveer elk boek van Tolkien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me toch bron genoeg,het voorwoord bij zijn boeken! +

Andere antwoorden (2)

Zijn moeder wist zijn interesse voor taal al te wekken toen Tolkien nog heel jong was. Zij stierf helaas al snel, en z'n vader was ook al overleden voordat hij 3 jaar was. Een pater kreeg de voogdij. Op de King Edward School in Birmingham viel Tolkien op door zijn goede resultaten voor Latijn en Grieks. Als liefhebberij begon hij eigen talen te ontwikkelen. Ook bleek hij een bijzondere aandacht voor mythen, sprookjes, en vooral voor heroïsche legenden, die tussen sprookjes en geschiedenis in lagen, te hebben. Het is dus niet verbazingwekkend dat Tolkien in Oxford Engelse taal- en letterkunde ging studeren. Daarbij bekwaamde hij zich vooral in het Oudengels, Middelengels en het Oud-ijslands. De Oudengelse Beowulf en de Oudijslandse Edda hadden een grote invloed op zijn latere eigen verhalen.

Op z'n zestiende leerde Tolkien al zijn latere vrouw kennen, maar het gaf eerst problemen omdat zij protestants was en hij katholiek. Nadat zij zich tot het katholicisme bekeerde trouwden ze. Toen brak de Eerste Wereldoorlog uit, en Tolkien vocht in het Britse leger mee. In de loopgraven schreef hij zijn eerste verhalen.
Nadat hij ziek van het front terugkeerde kreeg Tolkien zijn eerste zoon. En na de oorlog ging hij werken als professor. Hij kreeg nog drie kinderen, 2 zoons en een dochter. In 1925 werd hij Rawlinson and Bosworth Professor of Anglo-Saxon, met een fellowship aan het Pembroke College, in Oxford. Daar schreef hij de legendarische eerste woorden “In a hole under the ground there lived a Hobbit…” op een blanco tentamenblaadje. Hij begon daarmee met de bedoeling iets te schrijven dat zijn kinderen zou amuseren. Dit zou uiteindelijk uitgroeien tot The Hobbit (1937) en later The Lord of the Rings.
Amadea
11 jaar geleden
Tja waarom? Waarom is Vincent van Gogh schilder geworden? En Bach componist? Ik denk dat zoiets een kruising tussen roeping en simpelweg hard werken is.