Hoe lezen schrijvers voor uit eigen werk?

Er zijn vaak lezingen van schrijvers heb er nooit een bezocht maar ben ik zeker van plan. Binnenkort ga ik een stuk voorlezen uit mijn nog niet gepubliceerde boek nou vroeg ik me af waar te beginnen. Je kan niet vanaf het begin beginnen naar een punt dat zou onduidelijk zijn, en een stukje dat je mooi vind is ook onduidelijk ergens midden in het verhaal. Dus hoe pakken schrijvers dit aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb eens een avond meegemaakt waarop dichters en schrijvers uit hun werk voorlazen, niet zelden uit werk dat nog uit moest komen of waaraan ze nog werkten.

Eén schrijfster las iets voor uit een boek dat ze net uit had gebracht, met een titel die leek op "Superkip", maar dat was het niet want die titel kan ik nergens vinden. Zij las iets voor uit het midden, maar had eerst uitgelegd waar het boek over ging en wat er voor het stuk dat ze voorlas was gebeurd.

In jouw geval is het dus belangrijk om, voordat je gaat voorlezen, aan je publiek duidelijk te maken op wat voor punt in het verhaal ze zich bevinden. Het is dus aan te raden een stuk te nemen dat niet al te ver ín het boek zit, omdat je dan veel moet uitleggen. Neem iets op 20% van het boek of zo, dat laat ik aan jou over.

Wat ook interessant is, is om te vertellen waarom je het schreef, hoe het tot stand kwam en vooral hoe ze eraan kunnen komen en dat het niet duur is ("Een koopje!"). Mits je tenminste commercieel wilt zijn. ;-)

Laat je verder vooral voeren door wat jij wilt vertellen en wat jij denkt dat mensen graag zullen horen over het boek dat je geschreven hebt! Ik wens je veel succes en vooral heel veel vertelplezier!

Groetjes,
Amfi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo'n schrijver doet meestal wel iets meer dan alleen voorlezen uit eigen werkt.
Hij/zij vertelt iets over het boek.
Hoe het tot stand gekomen is.
Waar het over gaat.
Wat het betekent etc.
Op die manier kun je toewerken naar het gedeelte wat je wilt voorlezen.

Dat is dan de inleiding.
Daarna lees je voor.

En daarna krijgen de toehoorders meestal nog tijd
om vragen te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is dat je een boeiende passage zoekt, die veel zeggend is, maar niet belangrijk voor de inhoud, en om het te begrijpen. Zoek iets wat jezelf aangrijpt, en breng dit met zoveel energie naar de luisteraars dat zij er in gaan geloven. Je moet door middel van je eigen lichaamstaal de luisteraars proberen over te halen.