Hoe schrijf ik een boek? Over mijn leven...

Hallo,
Ik ben van plan om eem boek te schrijven.
Een boek over mijn eigen leven, en mijn eigen levenservaring.
Ik heb namelijk PDD-NOS.
Dat is een zogenaamde stoornis.
Ik ben 19 jaar, en ben geboren op 12 mei 1993.
Dus als ik 20 word (12 mei 2013), wil ik het uitbrengen.
Het is de bedoeling dat het boek gaat over hoe ik dit ervaar, en hoe ik hier mee omga, maar vooral: hoe heb ik hiermee om léren gaan...

Ik weet niet precies hoe ik het verhaal moet beginnen.
Ook zoek ik nog den titel,
Ik dacht zelf aan:
1: 20 jaar PDD-NOS...
Of 2: hoe ga ik om met PDD-NOS?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet wel een heel goed boek zijn. Ik heb het ook en het is absoluut niet belangrijk genoeg om op papiet te zetten.

Antwoorden (3)

De valkuil van het schrijven vanuit de ik-vorm is dat je te dicht bij je ‘werkelijke zelf’ blijft. Dat er te weinig afstand is tussen de ik in het boek en de ik die schrijft.

Als je je eigen levensverhaal gaat schrijven is het namelijk behulpzaam als je je niet volledig identificeert met je eigen verhaal en personage. Want af en toe ingrijpen, is noodzakelijk. Jezelf simpeler maken om je gedachtegang volgbaar te maken. Een eigenschap vergroten om de spanning te verhogen.

Hier vind je een heleboel tips voor het schrijven van een boek:
http://www.boekschrijven.nl/

Start met de gratis schrijfles.

En die titel: die komt later wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kort samengevat komt het schrijven van een boek hier op neer:
1. Plannen en inventariseren (wanneer klaar, welke personages, plot etc)
2. Schrijven (het schrijven van verhaal zelf)
3. Reviseren (het verhaal na (laten) kijken)
4. Redigeren (aanpasssingen na de revisie doorvoeren)

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=4358.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Titelsuggestie: Leren leven met PDD-NOS, dat is misschien nog iets pakkender. Voor tips over schrijven kun je ook nog even kijken op Schrijven Online: http://www.schrijvenonline.org
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook zoiets aan het doen alleen dan over mijn depressie, maak het begin pakkend, begin met het zwaarste en beschrijf steeds weer een nieuw probleem dat is voor gekomen, dus bijvoorbeeld elk nieuw hoofdstuk een nieuw probleem, onthoud ook dat jij bepaalt hoe het in elkaar zit, het is jouw werk en jouw verhaal.
voor een titel is het beste als je die bedenkt aan het einde, dan weet je waar je over hebt gesproken en kun je daar op inspelen.