Hoe komen auteurs/uitgevers aan de afbeeldingen op de kaft?

Een boek heeft altijd een kaft, meestal met afbeeldingen. Sommige plaatjes kunnen natuurlijk zelf gefotografeerd zijn, maar lijkt me wel sterk dat dat altijd zo is. Bijvoorbeeld een mysterieus plaatje van een magisch bos. Wat ik me het meest afvraag zijn afbeeldingen met mensen erop. Bijv 1 Meisje van rond de 16 ofzo. Hoe komen ze aan dat plaatje? Zoeken ze die gewoonweg op op internet of zo? Maken ze die speciaal voor dat boek? Of zit het heel anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Daar wordt gewoon een fotograaf voor ingehuurd met een opdracht wat er op de foto moet komen, of een illustrator. je ziet vaak op het colofon wie de fotograaf/illustrator is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De omslagafbeeldingen worden inderdaad speciaal voor de betreffende boeken gemaakt. Dan kan ook niet anders, want er mogen geen auteursrechten worden overtreden. Soms is het een geënsceneerde foto, soms wordt een foto bewerkt, andere omslagen worden grafisch ontworpen, en nog weer andere worden in opdracht getekend. Alles in overleg met de auteur, want die moet vinden dat het past bij de inhoud van zijn of haar boek.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat inderdaad niet altijd in overleg met de auteur. Een uitgeverij bepaalt vaak wat er op de kaft komt. Een auteur heeft niet per definitie het het recht om ja of nee te zeggen op een cover concept of de uiteindelijke illustratie.
Een uitgever kan een afbeelding van een stock-fotografie website halen. Deze beelden zijn vrijgegeven door de maker en zo'n afbeelding is gewoon te gebruiken voor bijvoorbeeld de kaft van een boek. Een uitgever kan ook een opdracht geven aan een fotograaf of vormgever om een afbeelding aan te leveren. Soms word er speciaal een photoshoot voor georganiseerd.