Welke Nederlandse boeken zijn gemakkelijk te lezen voor mensen, die geen moederspreker zijn? Ik heb het certificaat B2 in het Nederlands.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Gaat het je om het leren lezen of om je honger in boeken?

Als je wilt leren om nederlands te lezen kun je ook de B boeken (ongeveer van 9-12 jaar) of de C boeken (vanaf 12 jaar) kiezen. Je kunt ook een boek lezen die je al in je eigen taal hebt gelezen (bijvoorbeeld harry potter ofzo, het eerste deel is een B boek, dus iets simpeler geschreven dan de rest van de serie).

Als je een boek wilt kopen kun je ook kijken op de site van een bibliotheek of het een B of C boek is (voor jeugd dus).

Als je perse een boek voor volwassenen wil (honger in boeken die voor jou geschreven zijn en je wilt niet kijken bij de kinderboeken) dan kun je beter advies vragen in de bibliotheek.

Nog even verder gezocht: B2 is zo ongeveer het hoogste niveau dat je als buitenlander kunt bereiken. Je kunt nu moeilijke teksten lezen en begrijpen, ook academische en technische. Je kunt over alles praten zonder na te denken en je maakt geen fouten meer in de zinsconstructies.

Als ik dit zo lees zou je gewoon elk boek moeten kunnen lezen! Kies in dat geval, als dit klopt dus, gewoon een boek wat je interessant vindt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel voor dit antwoord! Ik wil en leren lezen en ik heb honger in boeken, dus ik wil geen kinderboeken lezen. :) Ik ben toch niet het eens met jou, toen het om het niveau gaat: ik ben zeker dat ik iets meer kunnen leren - ik ben van plan neerlandistiek te studeren. ;)

Andere antwoorden (3)

Dan raad ik aan om naar de openbare bibliotheek te gaan. Daar bevindt zich een kast met het opschrift Makkelijk lezen.
Voorbeeld van een boek daaruit is:
Voetstappen / Kader Abdolah ; [bew.: Ria van Adrichem]. Amsterdam : Eenvoudig Communiceren, cop. 2007.
Uit de serie Leeslicht: verhalen voor volwassenen die moeite hebben met lezen. Van bekende auteurs, in gewone taal en in eenvoudige bewoordingen.
Amadea
11 jaar geleden
Er zijn boeken die speciaal herschreven zijn voor laaggeletterden, dus voor mensen die nog niet zo makkelijk lezen en toch wel wat meer willen dan n kinderboek. Deze boeken zijn herschreven met kortere zinnen. Vraag er eens naar op de bieb.
heb al even gezocht en dit is al een lijstje van boeken die herschreven zijn:
Appel, René - Hittegolf
Baantjer, A.C. - Een Rus in de Jordaan
Giphart, Karin - Het gouden uur
Kluun - Komt een vrouw bij de dokter
Kroonenberg, Yvonne - Een echte man
Pauw, Marion - Drift
Roorda, Mickey - De biecht
Terlouw, Jan - Bij ons in het dorp
anneliez
11 jaar geleden
een hele goede schrijfster is annie m.g. schmidt.
zij schreef kinderboeken die ook door volwassenen gelezen worden omdat ze goed zijn, leuk qua inhoud, maar heel goed zijn om de taal te leren.
ik heb nederlandse conversatie aan anderstaligen gegeven en dit was het advies dat mijn collega's en ik altijd gaven als er naar gevraagd werd.

veel plezier ! ze zijn uiteraard bij de bibliotheek te lenen.