Hoe komen de "Botjes" aan hun naam?

Naar aanleiding van een vraag van iemand anders, en het antwoord daarop, kwam deze vraag in me op. Wie heeft ooit bedacht om deze boekjes Botjes te noemen? En waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat staat helaas nergens vermeld. Dus het antwoord is zelfbedacht:
De Botjes waren kleine stevige leesboekjes die in Friesland gemaakt werden. Kinderen konden ze al in de eerste weken aan opa en oma voorlezen.
Wat kleine kinderen in Friesland behalve lezen ook leren is schaatsen. Van oudsher schaatste men op dierenbotten. De eenvoudige stevige houten schaatsen die wij als doorlopers kennen worden in Friesland nog altijd botjes genoemd. Je leert schaatsen op botjes, en daarna krijg je pas noren of andere kunstschaatsen.

Wellicht dat men daarom analoog daaraan de eerste leesboekjes Botjes is gaan noemen. Als je daarmee vooruit kunt kan je op echte boeken overstappen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk bedacht in ieder geval