hoe schrijf je het begin in een boek?

Ik ben al een tijdje bezig aan een boek. Maar hoe begin je een boek het best. Met een gebeurtenis of met beschrijvingen. Want nu trekt het begin van mijn boek op niets

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees ook hier de antwoorden: http://www.goeievraag.nl/vraag/begin-boek-uitleg.69361
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er was eens.....

Het beste antwoord

Je zult moeten proberen de lezer in het eerste hoofdstuk nieuwsgierig te maken. Als je meteen allerlei gebeurtenissen of situaties nauwkeurig gaat beschrijven, of je gaat allerlei inleidingen neerzetten die belangrijk zijn voor de rest van het verhaal, dan kan dat wel een schitterende tekst opleveren, maar het nodigt de lezer niet echt uit om ook verder te lezen. En dàt zal vooral je bedoeling zijn.

Je moet dus niet te veel uitleggen, niet te veel in details treden, en je moet zorgen dat de lezer het idee krijgt, dat als hij doorleest er vragen beantwoord worden. Die antwoorden kun je geven op bladzijde 20 of 50 van je boek, en het is dan de kunst om op die bladzijden de lezer weer te prikkelen met nieuwe vragen, over wat er aan de hand is, of hoe het gaat aflopen.

Je moet het alleen niet overdrijven. Als het begin van je verhaal te vaag of te ingewikkeld is, dan nodigt dat ook niet echt uit om verder te lezen. Als we in hoofdstuk 13 nog niet weten over wie het eigenlijk gaat, en in wat voor situatie de hoofdpersoon verkeert is het ook niet goed. Maar als we dat halverwege hoofdstuk 2 nog niet precies weten, kan dat prima werken.

Het is dus een mix van voldoende informatie, zaken door de lezer zelf in laten vullen, zijn fantasie prikkelen, en niet al te gedetailleerd schrijven. Vooral een open einde aan het slot van het 1e hoofdstuk (en ook de andere hoofdstukken) kan heel goed werken. Je dwingt de lezer dan bijna om door te lezen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heb je zelf al veel boeken gelezen?

Zo niet: ga dan eens heel veel boeken lezen!
Let op het begin: leer van anderen!

Zo ja, dan weet je dat die eerste zin heel belangrijk is.
Die moet je pakken.
Die moet de lezer nieuwsgierig maken.

En verder hangt het af van de structuur van je verhaal:
is die chronologisch, of met flashbacks of anders.

Hier vind je wat tips.
http://nl.wikihow.com/een-boek-schrijven

Toegevoegd na 1 minuut:
En lees ook hier de antwoorden:
Lees ook hier de antwoorden:

http://www.goeievraag.nl/vraag/begin-boek-uitleg.69361
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt b.v. beginnen met iets te verklaren, hoe een persoon zich verhoudt tot een bepaalde gebeurtenis of tot een ander.
Dat dwingt je ook goed na te denken over de houding van die persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dit vind ik als collegaschrijver nou een leuke vraag. :)

Hoe iemand een boek begint is erg persoonsgebonden. Wat ik je wel kan zeggen is dat veel schrijvers het begin van hun boek eerst "neerkwakken", zodat ze in hun verhaal zitten, om later alle puntjes op de i te zetten.

Ik weet niet hoe bekend je bent met klassieke schrijvers, maar het verhaal De Uitvreter van Nescio begon bijvoorbeeld met een ellenlange beschrijving van een persoon, die één zin besloeg van tientallen regels. Dat deed hij zodat hij in het verhaal zat. Later heeft hij die regellange zin teruggebracht tot:
"Behalve den man, die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter."

Ik wens je veel succes bij het schrijven van het begin en alle rest van je boek!