Hoe beschrijf je een spannende scene?

Ik ben bezig met een sciencefiction verhaal en nu zit ik vast, de hoofdpersoon zit alleen in een bos en wordt gevolgd door iemand maar hij weet niet wat, hoe beschrijf ik dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Beschrijf de sfeer; beschrijf het gevoel van de hoofdpersoon en werk langzaam naar de 'plot' toe.

Het was duister en hoewel het broeërig was, voelde hij hoe zijn nekharen overeind kwamen. Dit was voor hem een teken dat er iets stond te gebeuren, waarvan hij de gevolgen nog niet kon overzien. De doodse stilte om hem heen werd alleen verstoord door het geluid van de wind die de bomen deed kreunen en het gebonk van zijn eigen hart dat gonsde door zijn oren. Waar was zijn achtervolger? Hij keek schichtig om zich heen, durfde zich niet te bewegen.......Zag vanuit zijn ooghoek een beweging en.....plots schoot er een dier vanachter de boom waar hij tegenaan leunde, in een snelle flits langs hem heen en, ofschoon hij uiterst gespannen was, viel er toch een soort van verlichting in zijn strakke spieren.
Hij kon zich echter niet ontspannen..de spanning in al zijn vezels bleef aanwezig! Plots schoof er een wolk voor de maan en een complete duisternis viel rond hem neer.
Hoorde hij iemand of iets daar niet zwaar ademen?
Hij luisterde gespannen....

en zo ga je verder. Werk langzaam naar een climax toe en bouw de spanning op zodat je zelf benieuwd raakt hoe het afloopt. Dat is het leuke van schrijven. Je wilt zelf weten hoe het afloopt!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel