Verschilt de filmversie van een boek van het oorspronkelijke boek?

Meestal heb ik een boek al gelezen voordat er een film van gemaakt wordt en heb ik dus het originele boek gelezen.

Nu zag ik gisteren een boek liggen waar ik de laatste tijd vaak over gehoord heb en besloot hem te halen.
Het is echter een boek waar op staat: "Het boek bij de bioscoophit".

Aangezien een bioscoopfilm regelmatig toch afwijkt van het boek waar het op gebaseerd is, vraag ik me dus af of een boek horend bij een filmhit dan ook afwijkt van het oorspronkelijke boek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Amadea
11 jaar geleden
Is het dan wel zeker dat het boek er eerder was dan de film? Er zijn ook boeken naar aanleiding films geschreven, dus dat de film er het eerst was!
Amadea
11 jaar geleden
http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=25349
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel toevallig heb je direct goed geraden om welk boek het gaat :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Een boek bij de bioscoophit' betekent volgens mij dat dit boek 'bij de film hoort', vaak staan er ook foto's van de film in. Ik denk dat dit boek afwijkt van het originele boek..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, denk je dat of weet je dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je eigenlijk niet; Verschilt het boek naar de filmversie van het oorspronkelijke boek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit boek afwijkt omdat ze anders zouden zeggen 'het originele boek bij de bioscoophit'....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Hunger Games is een boek dat er eerder was dan de film. De film is dus een verfilming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb laatst het boek een Keukenroman gelezen en daarna de film gezien, moet toch wel zeggen dat het boek meer "diepgang" heeft dan de film.... Groeten,
B. Leendert Toegevoegd na 53 seconden:
O ja de link is: http://top10boeken.net/boeken/een-keukenmeidenroman Bronnen:
- http://top10boeken.net/boeken/een-keukenmeidenroman/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja som, dat begrijp ik. Maar omdat er op het boek specifiek vermeldt staat dat het het boek bij de bioscoophit is, vroeg ik me af of ze bepaalde dingen uit het oorspronkelijke boek, die ze in de film hebben weggelaten, hier dan ook weggelaten hebben.

Het beste antwoord

Over het algemeen lijkt de boekversie van een film veel en veel meer op de film dan de filmversie van een boek. Een boek wordt niet geschreven als filmscript en vaak wordt pas later besloten om een boek te verfilmen en dan loop je tegen allerlei problemen aan die je niet kunt laten zien en vaak moet het ook ingekort worden om tot een film van anderhalf uur te komen.

Ik heb een paar boeken gelezen die nav een film waren geschreven en die waren bijna letterlijk de film (bijv mr en mrs Smith, tja je moet een voorbeeld noemen he).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Ik ken geen boeken die opnieuw gescrheven worden n.a.v. een film. Als een filmscript wordt verfilmd en later in boekvorm wordt uitgegeven is het een verslag van de film. Van een boek dat verfilmd gaat worden moet eerst een fillmscript worden geschreven. Je kunt niet letterlijk een boek verfilmen. Het is een ander medium met andere regels.

Andere antwoorden (4)

De meeste boeken waar films van gemaakt zijn worden als de film een groot genoeg succes is opnieuw uitgebracht met extra "reclame" zoals dit is het boek van die en die film, soms zelfs met stills van de film als afbeeldingen erbij. Is bij extremely loud ook gedaan (die overigens heel slecht verfilmd is naar mijn mening)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je voor: iemand schrijft een boek, en die blijkt erg populair te zijn. Dan is er een producer die denkt dat 'ie daar wat aan kan verdienen door het te verfilmen en dat gebeurt. Helaas kun je een boek niet letterlijk verfilmen, omdat bijvoorbeeld sommige zaken die in het boek voorkomen gewoon onmogelijk zijn om er in te stoppen of die te duur zijn om te realiseren. Er moet dus aan de hand van dat boek een filmscript geschreven worden, waarbij dingen worden weggelaten, veranderd en soms ook toegevoegd, zodat het toch te volgen blijft.

Nou, de film komt op een gegeven moment in de bioscoop en trekt veel bezoekers, de film blijkt dus net zo populair als het boek! Maar wat nu? De fans hebben nu al alles wat ze zouden kunnen krijgen: een geweldig boek en een geweldige film. In zo'n geval zou het voor kunnen komen dat de producent een boek bij de film laat schrijven. Dit is anders dan het originele boek, want dit is dus gebaseerd op de filmversie van het boek. Het is dus eigenlijk gewoon letterlijk de film, maar dan in boekvorm. Het kan leuk zijn om deze versie van het boek te lezen, maar dat is het weer wat minder leuk om daarna ook nog eens de film te kijken, want.die is dus exact hetzelfde. Ik raad aan om gewoon de chronologisch volgorde aan te houden : eerst het originele boek lezen, dan de film kijken en dan (optioneel, als je heel enthousiast bent over beide) het boek bij de film te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boek is meestal te lang om helemaal te verfilmen. Een boek bij de filmhit is vaak dus ook onvolledig in vergelijking met het echte boek. Ook worden er in de film soms dingen anders voorgesteld. Als het je om het verhaal gaat, zou ik voor het originele boek gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wijkt een film af van het boek, dit is immers niet altijd zo.