Hoe schrijf je een goede column?

Mij is gevraagd om een column te schrijven voor een NL fun-sport blad. Het mag maximaal 800 woorden zijn en ik mag zelf bepalen waar over ik schrijf. Heeft er iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Kies een verrassende openingszin, die prikkelt tot verder lezen. Dat kan een concrete ervaring zijn, een ongebruikelijke waarneming of een stelling. Val met de deur in huis en laat nuances achterwege.

Schrijf kort, kernachtig en terzake. Hoe korter, hoe krachtiger, hoe beter.

Behandel één onderwerp per column en bewandel geen zijpaadjes. Hoe meer zijpaadjes je inslaat, hoe eerder de lezer afhaakt.

Wees eigenzinnig, kleurig of eenzijdig. Een column verwoordt nooit de publieke opinie, maar je eigen meningen en bevindingen.

Blijf bij jezelf: ga uit van je eigen ervaringen of je eigen professionele achtergrond. Schrijf over dat wat jou in je werk of je eigen omgeving bezig houdt.

Zorg voor een originele invalshoek of een mening die afwijkt van de heersende opinie.

Zorg voor een ‘conflict’. In de kern draait een column bijna altijd over een spanning of een tegenstelling: de kloof tussen hopen, geloven en verwachten en de dagelijkse werkelijkheid.

Een mengvorm van verhaal met een mening werkt vaak goed: een belevenis in het persoonlijke leven, een gebeurtenis in het werk of een gelezen krantenartikel, die tot een overpeinzing of een conclusie leidt.

Zorg ervoor dat je iets teweeg brengt bij de lezer. Een goede column zet aan tot nadenken, vermaak of verwondering of lokt discussie uit. Ieder goed verhaal bevat een emotie en dat geldt bij uitstek voor een persoonlijk genre als een column.

Geef voorbeelden en metaforen zo strak mogelijk weer. Hoe helderder, hoe krachtiger.

Besteed aandacht aan een goed slot. Dat kan een verrassende wending zijn, een uitsmijter of een verwijzing naar de openingsstelling. Ook een open eind of een vraag kan goed werken.

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je er wel eens over nagedacht om je eerste column te schrijven over de "eerste" aanloopproblemen naar de column...

Heb dit ooit eens in een blad gelezen en heb dubbel gelegen van het lachen. Was gewoon erg leuk om te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een "goede" column schrijf je door te schrijven tot je tevreden bent. Wees zeeeeeer kritisch. Blijf schaven tot je tevreden bent.

Onderwerp: iets wat JOU het meeste aanspreekt om over te schrijven, want dan wordt je column het mooist, als jij het meeste emotie in je verhaal weet te leggen door iets te kiezen waar je om geeft.