als je iets draagt dat iemand voor je gestolen heeft en je weet dat, ben je dan ook een dief?

mijn dochter heeft me de vraag gesteld: als je iets draagt dat iemand voor je gestolen heeft en je weet dat, ben je dan ook een dief? dat stond in een boek dat ze las (echt waar, ik heb het zien staan). ik wist niet wat ik daarop moest antwoordden, misschien weten jullie het antwoord daarop. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hetzelfde als iets kopen wat heel goedkoop is, dat noemen ze dan zgn. "van de vrachtwagen gevallen" De koper weet dat het niet zuiver is maar koopt het toch.

Het beste antwoord

Heling is trouwens ook strafbaar. Vooral als je weet of had kunnen weten dat de producten gestolen zijn. In opdracht ben je zelfs nog de oorzaak van de diefstal. Je zet dat een dief aan tot de daden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, als je je ontfermd over goederen die een ander gestolen heeft, ben je zelf niet een dief maar een heler.
Eigenlijk is dat nog een graadje erger, want de dief neemt tenslotte ook nog zelf het risico ; een heler is gewoon een zo mogelijk nog laagbijdegrondser opportunist. Of die nu voor de goederen betaald heeft (met geld, goodwill of macht) of niet.

Verbaast me overigens dat een doorsnee moeder dat niet weet ; het lijkt me een basis-uitgangspunt voor normen en waarden eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nu al het beste antwoord! Helemaal mee eens. +
ronron1212
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap ook niet waar die min op slaat, want het is nu eenmaal niet anders, maar vooruit ; er zal hier ook wel een klein helertje rondlopen dat niet vindt dat-ie een boef is.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet me denken aan een situatie van vroeger. Ik speelde bij een vriendinnetje die stiekem snoep uit de la had gepakt. Toen kwam haar moeder boven en zei tegen (Natasja): "Potverdorie, ik wil niet dat je ongevraagd snoep uit de la pakt". Toen zei ik met m'n grote mond: "Nee Natas, dat mag ik thuis ook niet, het is jatten!" Toen zei haar moeder tegen mij (en ze had groot gelijk): "Maar jij zit er wel lekker van te smullen Dirkje! Dus jij bent ook schuldig!"
Grappig als ik eraan terugdenk, mijn eerste (en laatste) ervaring als heler en een eerste gevoel van echte schaamte ervaren haha ;)
We waren toen 11 ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top antwoord, behalve de laatste alinea. Wie ben jij om te bepalen wat een moeder wel of niet moet weten. Natuurlijk zal ze dat gedrag niet accepteren, ze wist alleen de naam er niet voor, vandaar de vraag. Je laatste alinea komt erg arrogant over op mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zeg ik dan ook duidelijk dat het MIJ verbaast, zoals wel meer hedendaagse (gebrek aan) normen en waarden mij verbazen. Is niet per definitie alleen aan vraagsteller bedoeld, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 minnen zelfs... toe maar! :( Dikke + want het is helemaal correct en ook ik verbaas me erover dat deze vraag van een moeder komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Overigens krijg ik wel vaker het verwijt dat ik ' arrogant' overkom als ik mensen op heel eenvoudige basis-dingetjes wijs die ze blijkbaar 'even over het hoofd zien' . Ik kan er eerlijk gezegd niet wakker van liggen ; wezen maar meer mensen elkaar eens op iets wat echt niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste alinea van Marleen is helemaal niet arrogant Panpot.
Niet dat ik Marleen een veer in de kont wil steken, want ik ben het lang niet altijd met haar eens, maar haar hele antwoord had net zo goed van mij kunnen komen. En van vele anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel te lang uitgelegd!
Ik weet niet of je als "dief" omschreven en gestraft zult worden. Maar je wel degelijk medeplichtig.
Misschien wordt je zelfs wel strenger gestraft omdat je " opdracht-gever" bent.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en hoop dat je dochter dit niet vraagt omdat ze dit voor " een vriend" vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet zelf een dief, maar je bent wel degelijk medeplichtige volgens het strafrecht:

Citaat Wikipedia:

"Medeplichtige, in het strafrecht, is de persoon die (...) op de hoogte was van het misdrijf"

Dit is echter hoe het strafrecht er tegenaan kijkt.

Als je kinderen iets wilt leren, dan is het goed om ze het gevoel aan te leren, dat als je willens en wetens een gestolen kledingstuk draagt, je dan eigenlijk ook een dief bent, maar dat is dan weer het psychologische verhaal van gewetensvorming.