hoe schrijf je een goed boek?

ik ben 14 jaar en hoe heel erg van dichten/schrijven.
Maar nu vraag ik me af hoe ene goed boek in elkaar zit en hoe je het dus goed schrijft.

(willen jullie de woordkeuze een beetje makkelijk houden? want ik ben niet zo goed in woordenschat enzo..)

al vast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

kleine samenvatting maken over wat je wilt schrijven noemen ze ook wel eens synopsis. personages kiezen met kenmerkende eigenschappen.
Als je wat wilt schrijven dan is het belangrijkste dat je gewoon begint. Een keer klaar laat het stukje of boek aan iemand lezen dan weet je hoe het overkomt of je er iets aan veranderd ligt aan jezelf. Zoek vervolgens een uitgever. Het plezier van schrijven, en het oefenen is het belangrijkste. Dan horen we nog wel van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lees je veel? Als je veel leest, zul je zelf wel begrijpen hoe een goed boek in elkaar zit. Maar als je van dichten/schrijven houd, denk ik dat je toch al veel leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dan begrijp ik niet dat jij geen goede woordenschat zou hebben. Die heb ik namelijk gekregen door heel veel te lezen...
Misschien kun je eens met een leuke schrijfcursus beginnen, ergens in je buurt? Hieronder een paar links om inspiratie op te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou ook veel van schrijven, het zit ook in mij zoals het bij jou is. Als ik niet vaak lees dan kan ik niet 'goed genoeg' schrijven. Je zult wel veel woordenschat kennis hebben. Maar het komt wel als je heel vaak leest, daarvoor heb je tijd nodig.

Als je iets schrijft, denk nooit als 'maar zij/hij zou dit niet leuk vinden, ik ga dit veranderen' en ook niet doen. Eerst moet jij zelf leuk vinden, dat is pas jezelf zijn. Laat maat die mensen aan de kant staan.

En het aller belangrijkste is volgens mij, je gevoelens. Je moet je gevoelens gebruiken als je schrijft. Alsof jij dat leeft tijdens schrijven. Alsof je je gevoelens puur en onaangeroerd daarop zet in plaats van schrijven. Sommige dingen kunnen je helpen. Zoals muziek, verhalen van je vrienden, sterren van de nacht, misschien kopje warme thee? Je moet ze allemaal zelf ontdekken omdat ze persoonlijk zijn.

Als jou vrienden aan je zijn verhalen vertellen, moet je meeleven, andere woord voor dit is empathie. Niet alleen jou gevoelens kunnen jou inspiratie geven, ook verhalen van anderen kunnen je helpen.

Hopelijk heb ik je een duidelijke antwoord gegeven. Veel succes en nooit opgeven. Ook al mensen tegen jou zeggen van 'nee je kan het niet'. Talent moet je ontdekken. Voor talent moet je geduldig vechten. En allerbelangrijkste moet je jezelf geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mm.. die laatste opmerking is er eentje uit de categorie: "ik ben 100% a-musical en wil graag piano leren spelen". :-)

Maar goed, een poging:

Als het een verhaal is (roman) gelden er weer andere zaken dan wanneer je een informatief boek schrijft (bijvoorbeeld een boek met daarin alles over cavia's). Ik neem voor 't gemak even aan dat je doelt op verhalen.

Maak eerst het skelet van het verhaal, laten we zeggen: een samenvatting. Zorg dat die samenvatting technisch bezien klopt. Het zou immers wat sneu zijn als je al voor 't echie gaat schrijven en er halverwege achterkomt dat er iets echt niet klopt, dan kun je al die geschreven pagina's in de blender stoppen en kijken hoe 't mooie snippers worden. Eitje erbij, melk erbij, in de pan, en je krijgt een boekelet!

Kortom: voorbereiding! Alles staat of valt met voorbereiding.

Werk je karakters goed uit, verzin eigenschappen, tekortkomingen, uiterlijke kenmerken etc.

Werk locaties goed uit, verzin een dorp, of gebruik een bestaand dorp, en maak een goede beschrijving van die plek. Waar is wat te vinden.. die bakkerij om de hoek, is daar iets bijzonders mee? Je moet als 't ware je eigen wereld maken en in gaan vullen met bewoners.

Er is mij een uitzondering bekend: Appie Baantjer, die schreef zijn 'De Cock'-boeken door ergens een lijk neer te leggen en dan gaandeweg te verzinnen hoe de moord opgelost moest worden.

De kans dat jij ook die gave hebt lijk me nu wat onrealistisch, dus: voorbereiding, voorbereiding en nog 'ns voorbereiding. Werkt alles tot in de puntjes uit. Daarna hoef je 't alleen maar netjes met mooie woorden in te vullen.

Toegevoegd na 25 minuten:
a-musical -> a-muzikaal... macht der gewoonte bij blind typen waarvan 50% van de dag in 't Engels. ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+