Wanneer wordt een boek een biografie?

Ik neem even een voorbeeld om mijn vraag goed uit te leggen. Ik heb zojuist Liefde & Spionage in Hitlers Berlijn uitgelezen. Dit gaat over de twee jaar uit het ambassadeursschap van William E. Dodd in 1933. Maakt ook verder niet uit, maar het gaat hier dus om een korte periode uit iemands leven. Noem je een boek in dit geval ook een biografie, of kun je een biografie alleen een biografie noemen wanneer het het hele leven verslaat. En zo ja; Hoe noem je een boek dan wat een kortere periode verslaat? Dat laatste is eigenlijk mijn echte vraag.
Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, een biografie is een levensbeschrijving, dus je zou denken dat het over het hele leven van de beschreven persoon gaat. Maar dat is mijn eigen logica;)

Het beste antwoord

Het gaat hier niet om een biografie omdat het maar een gedeelte van het leven van E. Dodd gaat. Het gaat dus niet om zijn leven, maar om zijn ambassadeursschap, en dus een (korte) periode in zijn leven. Je zou het dan een historisch verslag kunnen noemen, of een roman gebaseerd op waargebeurde feiten.

Ik heb het boek niet gelezen, en jij kunt dat beter beoordelen dan ik. Als je nergens het idee hebt, dat de schrijver er van alles bijverzonnen heeft, om het allemaal lekker leesbaar en spannend te maken, dan is het een historisch verslag.

Ik vermoed dat het hier gaat om een roman gebaseerd op historische feiten. Want een echt feitenrelaas heeft meestal geen woorden als "liefde" in de titel. Bovendien lees ik in de toelichting bij het boek dat het o.a. gaat over zijn dochter "die verrukt door het Nieuwe Duitsland, de ene na de andere affaire had met hoge Nazi's".

Aan jou om dat te beoordelen. Worden al die affaires uitgebreid in tot in detail beschreven, dan kun je er vanuit gaan, dat het hier om een roman gaat, want de schrijver was er immers niet bij. Worden de affaires alleen genoemd, en gaat het vooral om meer zakelijke feiten rond de ambassadeur zelf, dan zal het een historisch verslag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor mijn late reactie:
Jouw antwoord is precies wat ik wilde weten. Het gaat hier inderdaad om een roman gebaseerd op waargebeurde feiten, hoewel ik nog steeds op moet merken dat die grens tussen fictie en non-fictie in dit geval heel erg dun is. Want het liefdesleven van de dochter wordt bijvoorbeeld wel uitgebreid beschreven, maar altijd aan de hand van dagboekfragmenten. Er staan echter altijd kleine zinnetjes tussen die over het gevoel gaan; Iets wat de schrijver onmogelijk kan weten, zelfs wanneer hij er ooit bij was geweest (wat zeker niet kan omdat hij toen nog niet eens geboren was :-) ) . Daarom is het dus een roman gebaseerd op waargebeurde feiten, en geen feitenrelaas. Dank voor het antwoord!
Dennis van den Berg

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat biografie pas een echte biografie is als het een over het hele leven van een persoon gaat.. Is er wel een naam voor zo'n boek? Ik denk.. Dat daar geen naam voor bestaat, misschien staat er dan in de titel zoiets als '1576-2010'?