Ik krijg het verhaal niet op papier, kan iemand mij helpen?

ik heb een heel verhaal in mijn hooft zitten met alle details van de karakters erbij en al. maar als ik achter de computer zit kan ik niet beginnen. kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik herken de situatie. Zelf heb ik jarenlang rondgelopen met een idee voor een boek en ik deed er nooit iets mee. Te druk met werk en geen idee waar ik moest beginnen.

Toen ik wat meer tijd kreeg ben ik gewoon begonnen. En dat is in mijn beleving ook het antwoord op je vraag: Ga er voor zitten en zet een eerste regel op papier! En ga dan door.

Zelf ben ik nu een jaar verder en ik schat voorzichtig dat ik halverwege ben (het wordt een omvangrijke pil). Van die oorspronkelijke eerste zin of eerste hoofdstuk is al lang niets meer over. Schrappen en schrijven gaan hand in hand. Inzichten veranderen nu eenmaal en dat maakt het verhaal waarschijnlijk alleen maar beter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (5)

Spreek het hele verhaal eerst eens in, in een memorecorder. Wacht even een uurtje en ga dan achter de PC zitten en speel de memorecorder af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf alles wat je te binnen schiet op een memoblokje en ga daaruit verder :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet het verhaal in trefwoorden op papier.
Echt papier dus. En pen of liever nog potlood.
Verdeel het verhaal in scenes.
Zet de karakters ook in trefwoorden op papier.

Met deze aantekeningen naast je ga je je verhaal intikken.
Probeer niet alles tegelijk te vertellen. Maak eerst ruwe schetsen zeg maar. Op de computer kun je die later altijd verder in detail uitwerken.

Wat je ook kunt doen, als het verhaal zich in je hoofd als in trance kan ontrollen, is toch gewoon direct gaan tikken.
Iedereen het huis uit, jij een koptelefoon op zodat je niet gestoord kunt worden, en gaan.
Doe het in de tegenwoordige tijd. Dan ga je het beleven en loopt het verhaal als vanzelf van het een naar het ander.
Dat kun je ook later nog aanpassen naar een verleden tijd of wat je wilt.

Veel succes.
Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin nooit een verhaal met een naam te noemen, of ik of hij te schrijven, zeker niet als een opening.

Begin met een omschrijving van de situatie, een sfeer beschrijving. b.v.

De laatste druppels van de onweersbui vielen in de plas, net vlak voor de auto.
Het water liep met een flinke straal de put in.
Er spoelde van alles in mee, ook de sigaretten peuk van Bert.
Hij had hem net tussen duim en wijsvinger, de weg op geschoten, door het open autoraampje.
Hij zou net een nieuwe sigaret op steken, toen de voordeur van nummer 32 open ging.
Lorette met haar dochtertje kwamen naar buiten en zagen de rode auto van Bert al staan.
Lorette aarzelde om verder te lopen, het liefst ging ze weer terug naar binnen, ze had hier geen zin meer in, al die leugens telkens weer, al zijn goede voornemens...............

En zo rol je langzaam het verhaal in.
Maak eerst in een heel korte beschrijving, de draad van je verhaal, je begin, je einde, de personen, waar het zich af moet spelen, welk jaargetijde, welke plaats, dorp, stad, land.
namen van de personen, leeftijd, uiterlijk, goede en slechte gewoonten enz. enz.

Dan bedenk je waar je moet beginnen, niet te lang over na denken, kan je altijd nog veranderen/ aanpassen.
Leestekens op de juiste plekken, kan altijd nog, eerst schrijven/ typen, heb je even geen inspiratie, stop dan, ga koffie drinken of zo en pak het dan later weer op.
Zeker zullen er dagen zijn dat je denkt, ik kan het echt niet!
Maar dat hebben alle schrijvers, dus gewoon beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe serieus je bezig bent. Gezien je vraagstelling wil je, denk ik, verder dan alleen maar een verhaaltje. Kijk hier eens rond.

http://nl.blurb.com/

Ik bedoel dan ook, eerst eens rondkijken, bevalt het dan verder gaan.
Oh ja, als je schathemeltjerijk bent geworden van het schrijven denk dan nog eens terug aan mij ;-))
Succes.