hoe schrijf je een goede (geen kinderachtige) zin

ik ben benieuwd, hoe een schrijver (cristopher paolini) geen kinderachtige zinnen in hun boek schrijven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begint bij de juiste gebruik van de persoonsvorm...
itsme
14 jaar geleden
En daarna let je op het juist toepassen van interpunctie en hoofdletters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met andere woorden,probeer jouw vraag nu eens goed te formuleren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.. en vertel er bij dat Christopher Paolini een jonge schrijver is.

Antwoorden (5)

Elke schrijver leest na wat hij heeft geschreven. Als het dan te kinderachtig staat, doet hij de zin overnieuw.

Waarschijnlijk heeft hij dat zo vaak gedaan, dat hij nu al in een keer een zin kan schrijven die niet kinderachtig is. Maar toch leest hij het altijd nog na.
14 jaar geleden
Ik ken de schrijver zelf niet, maar lees op wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Paolini ) dat hij zelf vooral erg veel boeken van anderen heeft gelezen. Van Tolkien en Eddisson bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk al een tip aan jou. Ga veel lezen. Van veel lezen krijg je taalgevoel en ook gevoel voor goede zinnen.

Als je op zoek bent naar goede woorden is het leuk om in synoniemenwoordenboeken te kijken. Synoniemen zijn woorden die ongeveer dezelfde betekenis hebben. Als je een woord hebt, dat jij kinderachtig vindt, dan kun je in een synoniemenwoordenboek een ander woord opzoeken dat beter klinkt. Zo kun je makkelijk een serieuzer woord vinden en ondertussen ook nog nieuwe woorden leren.

Verder is schrijven oefenen en ook nog heel veel veranderen, als de zinnen er eenmaal staan. Waarschijnlijk heeft Christoffer Paolini zijn zinnen ook niet in één keer goed op papier gezet. Dus wees niet bang dat al je zinnen in één keer goed moeten zijn.
Zodra je wat af hebt, kun je het het beste door iemand laten lezen die er een beetje kijk op heeft. Door commentaar van anderen leer je vaak heel veel.

Ten slotte... Misschien heb je niet zo snel een boek geschreven als Christoffer Paolini, want die was er wel heel vroeg bij. Maar laat je daar niet door ontmoeidgen. Veel schrijvers debuteren pas veel en veel later. Sommigen pas als ze veertig zijn, of gepensioeneerd. Het gaat erom dat je boek er komt. En als je nu veel oefent, dan scheelt dat voor later.

Succes met schrijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen verkleinwoorden en beperk de bijwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijven is ook een beetje acteren. Als je je inbeeldt dat je de koningin bent, ga je ook makkelijker zo schrijven. Vind je die zinnen te saai of te ingewikkeld worden, neem dan een leraar of iemand anders uit je omgeving als voorbeeld en doe het zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een kleine aanvulling: gaat het erom dat je zelf goed wilt leren schrijven? kijk dan eens op onderstaande website.

(td)