Wie weet wat over Lucie Mosterd ?

Goedenavond !

Ik ben bezig met een boekverslag. Toevalig is de schrijfster Lucie Mosterd. Ik wilde jullie vragen of jullie iets over deze schrijfster weten. Ik kon niks op het net vinden.

Alvast Bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Lucie Mosterd is een Nederlandse schrijfster, bekend als moeder van Maria Mosterd die het boek Echte mannen eten geen kaas schreef[1].

Lucie Mosterd klaagde over de school van haar dochter (de Thorbecke Scholengemeenschap te Zwolle), die zou hebben verzuimd haar te informeren over het vele spijbelen van Maria. Drie jaar lang zou daar tijdens mentorgesprekken niet over zijn gesproken. Tijdens deze spijbelurenzou Maria zich hebben geprostitueerd. Dit zou hebben kunnen plaatsvinden vanwege het onveilige schoolklimaat. De plekken waar geweld was en handel in verdovende middelen, werd niet door een camera bewaakt. Deze klachten werden op 12 juni 2006 gegrond verklaard door de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)[2]. Hierop besloot Lucie Mosterd de school financieel aansprakelijk te stellen. De rechtbank in Zwolle heeft de vorderingen van Maria Mosterd inzake het vermeende tekortschieten van de zorgplicht door de Thorbecke Scholengemeenschap integraal afgewezen. [3]. Daarop kreeg Lucie Mosterd veelvuldig kritiek te verwerken. In januari 2009 verdedigde zij zich in een open mail tegenover columnist Özcan Akyol [4]. Een half jaar daarna besteedde Peter R. de Vries een aan het boek Echte mannen eten geen kaas. Daarin zette De Vries uiteen dat het boek volgens hem grotendeels verzonnen was door de dochter van Lucie Mosterd [5].

Het debuut van haar dochter werd genomineerd voor de NS Publieksprijs 2008 en op 25 februari 2009 verscheen het boek van Lucie: Ik Stond Laatst voor een Poppenkraam. Hierin vertelde Mosterd wat er in die vier jaar in haar omging en hoe zij haar onschuldige kind zag veranderen in een onhandelbare puber die Manou in haar gezinsleven binnendrong[6]. Drie maanden na verschijnen waren er zo'n 50.000 exemplaren van verkocht.[bron?]

[bewerken] Bibliografie
Ik Stond Laatst voor een Poppenkraam, 2009, 160 p., Van Gennep - Amsterdam, ISBN 978-90-5515-993-2
Lisa en Lot, 2010, 189 p., Van Gennep

Toegevoegd na 1 minuut:
Lucie Mosterd is docent drama en moeder van Maria Mosterd. Over de periode dat Maria in handen viel van een loverboy schreef Lucie 'Ik stond laatst voor een poppenkraam'. Daarvan werden 75.000 exemplaren verkocht.

http://www.eo.nl/programma/knevelenvandenbrink/2009-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ben je hier iets mee?:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucie_Mosterd

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Mosterd
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie reactie bij mefloortje!
Lucie Mosterd is de moeder van Maria mosterd van het boek echte mannen eten geen kaas (meisje wat in het loverboycircuit terechtkomt). Lucie Mosterd is schrijfster en heeft nu twee boeken geschreven.Ik stond laatst voor een poppenkraam en lisa en lot. Wel apart dat je niets kon vinden op het web. Bij google kreeg ik meteen een heleboel hits.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, een plusje voor alle 3 de antwoorden! Een complimentje of bedankje van iskren komt vast ook nog!