Wat zijn eigenlijk de precieze regels om te citeren?

Ik schrijf een boek waarin alle citaten die ik gebruik uit hetzelfde boek komen. Moet ik dan steeds opnieuw onder al die verschillende citaten verklaren waar het vandaan komt? Wat zijn de regels hieromtrent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je schrijft een boek over? Of is het een recensie van een specifiek boek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat hier om Anne Frank en haar dagboek. Dat verklaart het wel toch? ;-)

Het beste antwoord

Dat ligt er helemaal aan wat voor een boek je schrijft. Is het een roman dan hoef je in principe alleen achterin het boek te vermelden wie je hebt geciteerd (naam schrijver/schrijfster, titel, uitgever, datum van publicatie en evt. pagina/ regelnummer, in die volgorde).

Bij een wetenschappelijk boek oid, geef je in je tekst bv. aan:

Zoals ... in het boek ... heeft gezegd "..."(datum publicatie, pag. r. nr.)

Bij ieder volgende citaat kun je eventueel ook beginnen met zoals ... heeft gezegd, maar je kunt ook eenvoudigweg na het citaat tussen haakjes de achternaam en pagina/ regelnummer zetten.

vb: "blablablabla blabla" (Van Flippensteijn, p.37)

Toegevoegd na 1 minuut:
En aan het einde in je geciteerde werken op dezelfde manier de bron weergeven als aan het einde van de roman :)
(naam schrijver/schrijfster, titel, uitgever, datum van publicatie en evt. pagina/ regelnummer, in die volgorde).