Hebben alle sprookjes een goede afloop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..En ze leefde nog lang gelukkig.. mijn broertje hield vroeger altijd van een goede afloop, het moest per sé een goed afloop hebben..
Ik daarentegen hield van een beetje realiteit.. Misschien was ik een raar kind.. :\

Het beste antwoord

Sprookje komt van het Griekse woord sproke, dat verhaal of vertelling betekent. Dit hoeft niet persee een verhaal met een goede afloop te zijn. Bovendien heb je ook Schrekmärchen: sprookjes die bewust een slechte afloop hebben om kinderen te waarschuwen voor gevaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat het van het woord spreken (gesproken) afkomstig was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans: Je hebt gelijk, het is gerelateerd aan het woord spreken. http://etymologiebank.nl/zoeken/sprookje M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands spreuk zn. ‘zinrijk gezegde’
Mnl. ambrosius seit in sire sproke ‘Ambrosius vertelt in zijn verhaal’ [1287; VMNW], Sprac eene sproke ‘deed een uitspraak’ [1300-25; MNW-R]; vnnl. eenen volcomen sprueck ‘een volledige uiting’ [1552; iWNT tusschenzetten], spruek ‘(rechterlijke) uitspraak’ [1560; Vereeninge], spreuck oft spreeckwoordt ‘zin, stelling, spreekwoord, zinrijk gezegde’ [1573; Thes.], Spreucke, sproke ‘spreuk, spreekwoord’ [1599; Kil.].
Ablautende afleiding met nultrap bij de wortel van → spreken, eigenlijk ‘wat gesproken wordt’.
Mhd. spruch ‘vertelling, verhaal’ (nhd. Spruch), met metathese; < pgm. *spruki-.
♦ sprookje zn. ‘vertelsel met sprekende dieren, bovennatuurlijke wezens enz.’. Vnnl. sproockjen ‘verdichtsel’ [1609; iWNT], Paeyt men het bedeest gepeupel Met sprookjes ...? ‘stelt men angstige mensen gerust met leugenachtige verhalen’ [1625; iWNT], Sprookje van Reyntje de Vos [1627; iWNT]. Verkleinwoord bij mnl. sproke ‘vertelling’. Dat woord werd van oudsher met de klinker van nnl. spreuk uitgesproken (door i-umlaut van Proto-Germaans *u); pas in het Vroegnieuwnederlands werd voor deze klank de spelling -eu- algemeen gebruikelijk, zoals bijv. ook in vnnl. breucke < mnl. broke bij breken, zie → breuk. Vnnl. sproockje zal aanvankelijk een woord uit de schrijftaal geweest zijn, waarin men de Middelnederlandse spelling herintroduceerde en waarvan de uitspraak zich naar de spelling richtte (FvW).
Lit.: Vereeninge (1560), Broederlicke vereeninge van sommighe kinderen Gods, z.pl., Liiiiv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar, inderdaad. Het komt van het Middeleeuwse woord sproke, niet van het Grieks. Excuus.
rose
12 jaar geleden
Antheis, zet dat dan even in je antwoord, veel mensen lezen de reacties niet...

Andere antwoorden (8)

Nee, sprookjes hebben niet altijd zo'n goede afloop. De oorspronkelijke sprookjes van Grimm zeker niet altijd en er zijn ook schrijvers die sprookjes bewust niet goed af laten lopen.

Oorspronkelijk was het kenmerk van een sprookje ook helemaal niet dat het goed afliep, maar dat het een kort verhaal met fantasierijke elementen was dat een duidelijke moraal had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want sprookjes eindigen altijd met: En ze leefden nog lang en gelukkig"!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij Disney...
Ja, al was dat niet altijd zo.

Vroeger waren de sprookjes niet voor de kinderen bedoeld, ze waren bedoeld als waarschuwingsverhalen die kinderen bang moesten maken voor wolven en weerwolven. 'Roodkapje' is zo'n verhaal, in de oorspronkelijke versie van dit sprookje overleeft zij het niet.

Sprookjes werden van mond op mond verteld en daardaar bestaan er van veel sprookjes verschillende versies.

Een goed einde van de sprookjes betekent meestal dat de meisjes gaan trouwen met een knappe prins (Assepoester en Sneeuwwitje) en dat de kinderen en jonge mannen heel rijk worden (Klein Duimpje en de Gelaarsde Kat), of een veilige thuiskomst (Hans en Grietje, Roodkapje)

http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/00012bsprookjes/

Toegevoegd na 1 minuut:
daardaar=daardoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"niet voor de kinderen bedoeld" en "bedoeld als waarschuwingsverhalen die kinderen bang ..." Toch bedoeld voor kinderen dus :P
De rattenvanger van Hamelen en het meisje met de zwavelstokjes zijn twee voorbeelden waarbij het verhaal niet zo goed afloopt!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie voorbeelden. Deze sprookjes worden nu nog zo verteld inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Helemaal waar!
Dat ligt er maar aan van welke kant je het bekijkt. Het sprookje van Hans en Grietje loopt voor hen wel, maar voor de heks niet goed af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook weer zo, maar het kwaad wordt gestraft!
Sinds de sprookjes niet meer bij het haardvuur aan volwassenen verteld worden, maar aan kinderen op de rand van het bed, voor het slapen gaan, hebben ze een goede afloop.
anneliez
12 jaar geleden
ja! tenzij je je eigen sprookje maakt die eindigt in een nachtmerrie ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet! Ben zelf vroeger veel voorgelezen uit van die grote sprookjesboeken van de Gebroeders Grimm en Hans Christiaan Andersen. Was er helemaal niet blij mee dat er van de kleine Zeemeermin een niet zo leuke versie is. Het origineel is wel een mooi verhaal, maar loopt helemaal niet goed af... Alice in Wonderland was trouwens ook veel enger dan de Disney-versie ;-)