Tom Bombadil staat in de boeken (LoTR)? Heeft voor wat ik begrepen -gehoord heb- ook nog een sleutelrol (?)

maar hij wordt zo uit mijn hoofd niet eens genoemd in de verfilming? Waarom niet? Wat is / was daar de reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige wat Tom Bombadil echt heel speciaal maakt is dat hij het enige wezen is dat de ring kan weerstaan. De ring heeft geen macht over hem. Daarnaast is hij de enige die de ringdrager kan blijven zien, zelfs als deze door het dragen van de ring onzichtbaar is.

Hij heeft verder niet echt een sleutelrol in het boek (behalve dat hij de hobbits even uit een penibele situatie in het oude woud redt).

Toegevoegd na 45 seconden:
Goh, hij heeft zelfs een eigen wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Bombadil

"De hobbit Frodo en zijn vrienden Sam, Merijn en Pepijn ontmoeten Tom Bombadil in het Oude Woud, als hij hen te hulp schiet in een benarde situatie.
Hij is een mysterieuze figuur, die zo oud is als de wereld, heer is over alles in zijn gebied, maar teruggetrokken leeft met de vrouw Goudbezie (Engels: Goldberry). Hij zingt veel en spreekt ook vaak in versvorm. Hij speelt slechts een kleine rol in het verhaal, maar achter zijn merkwaardig voorkomen blijkt grote kennis en inzicht schuil te gaan. Zo kan hij de Ringdrager zien terwijl deze zich onzichtbaar heeft gemaakt en kan hij zelf de Ene Ring omdoen zonder dat dit enige invloed op hem heeft."