Wie geeft mij een advies over een 16+ boek over voetbal?

Ik wil graag een boek voor 16+, dat het liefst over voetbal gaat. Wil je ook aangeven waarom het een goed boek is?

alvast bedankt

Toegevoegd na 24 minuten:
ik zoek GEEN informatieboek,
wel een leesboek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik heb: "Het Voetbal Boek" door Nick Holt en Guy Lloyd.

Dit zijn de 400 hoogtepunten uit de geschiedenis van de voetbalsport. Staan ook spelers profielen in. Het zijn 706 pagina's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw geval is het misschien een goed idee naar de openbare bibliotheek te gaan. Daar kan je geadviseerd worden welke boeken passen bij jouw smaak. Een informatief boek over voetbal is bijvoorbeeld:
Voetbal : een fascinerende wereld / Tom MacDonald. Utrecht : Veltman Uitgevers, cop. 2003. Een soort encyclopedie met onderwerpen als sport in de beginjaren en z'n ontwikkelingen, namen van legendarische voetballers, belangrijke clubs uit de voetbalgeschiedenis, befaamde trainers, beroemde stadions, stadionrampen enzovoort. De teksten zijn kort en krachtig geformuleerd en worden met prachtige foto's in kleur en zwart-wit omlijst, waardoor voetballiefhebbers van alle leeftijden alles weer zullen herbeleven. Een prachtige uitgave die elke voetbalfan gezien en gelezen moet hebben.
Maar je zou ook een leesboek over een voetballer kunnen kiezen, bijvoorbeeld:
Kunstenaar op Kaalheide : roman / Raymond Cuijpers. Amsterdam [etc.] : Veen, cop. 2004. Een autobiografisch relaas over een puber die voor de keuze staat voetballer of kunstenaar te worden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Dan nog maar een paar leesboeken melden:
- De tranen van Kuif den Dolder / Nico Dijkshoorn. [Amsterdam] : Nieuw Amsterdam, cop. 2009. De verdwijning van de misschien wel beste voetballer van Nederland is voor alle betrokkenen een raadsel.
- Open doel / Barbara van IIzeren. Amsterdam : Prometheus, 2007. Als na de moord op een spits van Ajax ook diens vrouw dood wordt aangetroffen, komt de politie een terroristische aanslag op de Arena op het spoor.
- Alle ballen op Heintje : jeugdherinneringen / Hugo Borst. [Amsterdam] : Nieuw Amsterdam, cop. 2009. De Rotterdamse voetbaljournalist kijkt terug op zijn onbezorgde voetbaljaren bij het Kralingse WIA, waarin teamgenoot Heintje een belangrijke rol speelde; na dertig jaar ontmoet hij Hein weer.
Bronnen:
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord.
Nog een aanvulling: 'Nframa, zwarte ster', van Lydia Rood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik eens informeren naar het "literaire voetbaltijdschrift" Hard Gras.

Dit boekje verschijnt zes keer per jaar en wordt door verschillende schrijvers geschreven. Terugkerende namen zijn o.a. Hugo Borst, Simon Kuper, Nico Dijkshoorn en Marcel van Roosmalen.

In het begin schreef ook Ronald Giphart hier verhalen voor.

Hilarisch zijn de edities van Marcel van Roosmalen die gaan over de club Vitesse. Vlot geschreven en vol humor. Ze zijn ook verschenen als echte boeken: "Je hebt het niet van mij" en "Geef me twee dagen".
Het gaat echter wel om observaties van de schrijver, niet echt een verzonnen verhaal.

Als het je gaat om non-fictie, dan zou je "De tranen van Kuif den Dolder" van Nico Dijkshoorn moeten lezen. Heel erg mooi geschreven, op zo'n manier dat je haast denkt dat de hoofdpersoon echt bestaan moet hebben.