Hoe gaat zo'n verhoor?

Ik schrijf een boek over een meisje dat getuige van een moord is en aangifte doet bij de politie. Maar ik weet niet hoe die aangifte precies gaat. Ze komt op het bureau, en dan? Moet ze ook eerst een afspraak maken? Ze wordt dan ook verhoord, maar welke vragen worden er dan gesteld? Iemand die het weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het de politie!

Antwoorden (2)

Ze moet geen afspraak maken als het echt heel belangrijk is
Ze moet naar een kamer waar iemand heel rustig en kalm de vragen stelt waarop ze uitgebreid antwoord geeft gebruik dit: wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? Ik zou je graag meer informatie willen geven maar ik weet niet hoe het verhaal gaat
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet de politie dat ze getuige is, dat ze is uitgenodigd om haar verklaring te doen? Of gaat ze zelf naar het bureau om te vertellen dat ze wat heeft gezien?

Het heet sowieso geen aangifte doen, maar het afleggen van een getuige verklaring.

Is de politie al op de hoogte van de moord of is deze nog niet ontdekt? Dat ze bv eerst een onderzoek gaan instellen.

Is de dader familie van haar? Want dan wordt zij door de agent op het verschoningsrecht gewezen. Dat betekent dat je niet hoeft te verklaren over familie als je dat niet wilt. Dat zijn allemaal details die mee kunnen spelen in de aanpak.

Maar goed, over het algemeen gaat het zo:
Iemand is getuige geweest van een misdrijf. Deze belt of de politie op of gaat naar het bureau.
Dan zal de receptioniste een agent erbij roepen en deze vragen of hij/zij het verhaal wilt aanhoren.
Is het al een lopend onderzoek, dan zal het betreffende rechercheteam wat er mee bezig is ingelicht worden.

Ze gaan dan naar een verhoorkamertje. Tegenwoordig moeten dit soort zaken audi-visueel worden vastgelegd. Het gesprek zal worden opgenomen. Bij getuigen meestal alleen stemopname.

De rechercheur zal vooral open vragen stellen, zoals de andere beantwoorder al heeft geschreven, (wie, wat waar etc). Gezien het moord betreft, zullen er 2 rechercheurs de getuige aanhoren.

Daarna wordt de verklaring op papier gezet. Bij moordzaken zal de audio opname letterlijk worden uitgetypt en zal er later contact worden opgenomen met de getuige zodat deze de uitgetypte versie kan ondertekenen.

Hoop dat je er wat aan hebt.