Wat valt onder de structuur van een boek?

Ik moet de structuur van een boek bespreken, maar ik weet niet precies welke aspecten van een boek daar nou onder vallen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

De vraag over de structuur van een boek, kan je het gemakkelijkst beantwoorden door te vragen;"voor wie schrijf ik het boek?"
Wordt het boek in de 'ik' vorm geschreven?
Geeft de schrijver indrukken van anderen weer aan het eind van het verhaal,of zijn die door het verhaal verweven?
Is er veel afwisseling over perspectieven? Bijv. is het ene hoofdstuk in de " ik" vorm en het andere vanuit het perspectief vanuit het gezin/ medici/omgeving etc.
Het ene verhaal kan geschreven worden vanuit een ander perspectief dan het andere verhaal.
Dit is dus meer de structuur van de inhoud van het boek, als dat bedoeld wordt.

De structuur is de manier waarop het is opgebouwd en het verband tussen de delen. Soms kan je er geen structuur in ontdekken omdat je er niet achter komt hoe het in elkaar zit. Dan is het verhaal warrig opgebouwd omdat er geen onderling verband is of samenhang.
Bij een heldere structuur vallen alle puzzelstukjes vanzelf in elkaar.

De structuur is dus de bouwwijze van een verhaal of tekst.
Die bestaat uit bouwstenen als hoofdstukken, alinea's en strofen, maar ook uit structuurmotieven. dit zijn stijlelementen die terug te vinden zijn in de tekst.

De structuur van bijv. een studieboek kan je al herkennen aan de inhoudsopgave, die geeft in een oogopslag de structuur van het hele boek aan.
Lees de korte beschrijving op de achterkant.
Lees de studieaanwijzing in het voorwoord of inleiding.
Lees de titel en inleiding van de belangrijkste hoofdstukken. Uit de titel blijkt vaak al waarover het gaat.
Lees de conclusies of samenvatting.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De volgende begrippen hebben allemaal te maken met de structuur van een boek:

hoofdstuk
alinea
voetnoot
index
voorwoord
literatuurlijst
inhoudsopgave
flaptekst
titel

Wellicht zijn er nog wel meer te bedenken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog een paar:

verhaallijn
personages
epiloog
illustraties
bronvermelding
perspectief (van waaruit het boek geschreven is)
raamvertelling
(non-)fictie