Hoeveel boeken heeft een bibliotheek gemiddeld?

Als je naar de bieb gaat, zie je daar gigantisch veel boeken. Nou vraag ik me af hoeveel boeken er gemiddeld zijn in één bibliotheek? En kan het zijn dat een bieb 100 boeken meer heeft dan de ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Natuurlijk heeft de ene bieb meer boeken dan de ander, je hebt een kleine bibliotheek in een dorpje, of zo'n bibliobus. En op sommige plekken heb je een hele grote bibliotheek, met archieven en dergelijke er bij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het antwoord is een beetje moeilijk te vinden, omdat er zoveel verschillende groottes van bibliotheken zijn, maar op deze pagina heeft iemand een berekening gemaakt, en hij kwam uit op 10000: http://www.answerbag.com/q_view/50441
De berekening is wel leuk om te lezen :)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat verschilt echt 100 % per bibliotheek. Je hebt kleine buurtbibliotheekjes (en nog kleinere schol- en ziekenhuisbibliotheken bijvoorbeeld) en gi-gan-ti-sche bibliotheken. In sommigen hebben ze alleen actueel en klassiek werk, in anderen een veel breder assortiment. Het allergrootst (in Nederland) is de Koninklijke bibliotheek in Den Haag ; die hebben gewoon praktisch alles dat ooit geplubliceerd is. (waarvan z'n 2,5 miljoen boeken).
Een gemiddelde dorpsbilbiotheek heeft er wellicht een paar duizend, een stadsbieb enkele tienduizenden.
De verschillen zijn dus enorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Wow, zoveel boeken in 1 gebouw?
heeft te maken met de omgeving waarin de bibliotheek staat.

net zoals het aanbad van het soort boeken.

Daar valt dus geen pijl op te trekken.

Er zijn ook bibliotheken voor blinden, die hebben luisterboeken. terwijl een normale bieb maar vaak een klein assortiment hebben aan dit soort boeken.

staat de bieb bij een basischool, zal het meer boeken voor kinderen hebben.

in een drukke stad, zullen er ook meer boeken zijn, en is die bieb groter omdat er ook meer mensen komen.

maar aantallen durf ik niet te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker dat de ene bieb meer boeken heeft dan de ander

Als je in een klein plaatsje woont heeft de bibliotheek beduidend minder boeken.
Ga maar eens naar een van de grote steden en bezoek daar de bibliotheek: een walhalla van boeken strekt zich voor je uit.
Ik heb in 4 verschillende gemeentes gewoond en afhankelijk van het inwoneraantal is de collectie groter of kleiner.
Momenteel woon ik in een relatief kleine stad en heb een abonnement bij een bibliotheek in een nabije grote stad omdat ze daar een fantastische collectie hebben.