Weet iemand een goed boek voor mij?

Ik zoek een literair boek met het genre detective/psychologische roman met niet al te veel bladzijden, en vanaf 1940 ongeveer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht gelijk aan Simone van der Vlugt, maar die schrijft *nu*.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht gelijk aan Simone van der Vlugt, maar die schrijft *nu*.

Antwoorden (4)

De donkere kamer van Damokles

Auteur: Hermans, Willem Frederik

Moeilijkheidsgraad:
bovenbouw havo/vwo

Thema:
Zin van het bestaan, WO II: Verzet, Psychische afwijking, Dubbelgangersmotief

Toegevoegd na 31 seconden:
Is echter wel een dik boek.

Toegevoegd na 2 minuten:
Anders lees je 'Het behouden huis' van Hermans. Dat is maar 76 pagina's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de betere detective/psychologische thrillers welke ik ( vorig jaar) heb gelezen is : Zwart water/Corine Hartman.

http://www.ezzulia.nl/recensies/auteurs/hartman/zwartwater.html

Verder natuurlijk dé auteur op dit gebied : P.de Zwaan,want die schreef er meerdere,ook van al wat langer geleden. De serie ( met meisjesnamen) van F.Thijssen mag niet vergeten worden en dé keiharde - en later verfilmde - Wildschut is een klassieker. Zijn serie met Charlie Mann is literair,spannend,psychologisch tegelijk...en ze zijn niet zo dik ( helaas voor mij,destijds)

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Gouden Ei van Tim Krabbé is een klassieker. De Kroongetuige van Maarten 't Hart vond ik ook mooi. Die is alleen wat dikker dan Het Gouden Ei.

Als je het echter voor school moet lezen, raad ik Het Gouden Ei af, want dat is toch wel erg afgezaagd. Ik heb zelf mondelinge schoolonderzoeken afgenomen en na leerling 31 die Het Gouden Ei heeft gelezen, ben je er stiekem wel een beetje klaar mee. Desalniettemin, prachtig boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou één van de twee laatste boeken van Carla de Jong kunnen proberen. Gaan over een vrouwelijke inspecteur die een aantal moorden moet oplossen. Ze zijn niet al te dik, lezen als een trein en bevatten verschillende lagen en thema's.
De twee delen volgen elkaar op en dan is het 't meest logisch om te beginnen met Serpent.