Welke Nederlandse woorden dreigen in onbruik te geraken, dan wel volledig uit te sterven?

Noem ze! Het is niet onopgemerkt gebleven...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

scharensliep; nachtstonde; trekharmonica; blaker; baker; percolator; briefbesteller.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Integratie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgende woorden zie ik steeds minder gebruikt worden. Erg jammer zijn vaak erg mooi.
opdat, thans, nochtans, immer, daar (niet traditionele zin maar als vorm van opdat) enzovoorts (tegenwoordig vaak et cetera).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deze woorden worden nog wel degelijk gebruikt. Maar dan vooral in wetteksten, jurisprudentie enz...
Epistel, rekel, schavuit, doerak, belhamel, deksels, weledelgestrenge etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wiens en wier/ doch/ noch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergeving.
Barmhartig.
Zachtmoedig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jottem/plesant
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Gaarne" is een woord waarvan ik geloof de enige te zijn die het ooit gebruikt. Net als de aanvoegende wijs, dat is een hele werkwoordsvervoeging die niemand meer gebruikt. Zonde.

Maar ja. Taal leeft. Woorden verdwijnen, nieuwe woorden komen erbij. Zo is het altijd al gegaan, en zo zal het altijd blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord mitsgaders waarvan ik zelfs de betekenis niet meer weet.