Hoe kan je in een IKperspectief teveel gebruik van ik veranderen?

Ik zal het hier gelijk even duidelijk maken:

Ik schrijf dus een boek in de ik-vorm, nu gebruik ik daarin te vaak ik en dat leest niet lekker. Nu wil ik dus graag weten hoe ik dat kan veranderen want ik vind het best irritant lezen.

Weet iemand hoe ik teveel gebruik van het woord IK kan vermijden.

Ps: ik heb hier in de extra uitleg gelijk even duidelijk gemaakt wat ik bedoel, vandaar zo vaak ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op het schrijversonlineforum is ooit eens dezelfde vraag gesteld en dit was een antwoord van een forumgebruiker. Hopelijk heb je er iets aan!

Je kan het woordje ik ook vermijden:
Ik voel mijn lange natte lokken, die zitten er gelukkig nog op. = Mijn lange natte lokken zitten er gelukkig nog op.
Ik pas een te strakke haarband en dan zie je niks bijzonders aan me. = Met een te strakke haarband zie je niks bijzonders aan me.
Ik voel me lekker fris van de douche, de lavendel ruik je door de hele badkamer. = Me lekker fris voelend na de douche ruik je de lavendel door de hele kamer. Ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jij lid van die site?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ben er niet lid! Ik kwam er op nadat ik voor je Googlede! Hopelijk heb je er iets aan. Wat voor boek schrijf je? :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik ben daar wel lid van, maar kon niks vinden :$..Oeps.. Momenteel ben ik bezig met een verhaal over mijn eigen leven, het is een kort verhaal en de eerste keer dat ik dit perspectief gebruik, normaal kan ik er niet door komen.

Andere antwoorden (3)

Misschien heb je iets aan deze site?
www.schrijf.be
Is sowieso een handige site om op te slaan als je veel schrijft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die informatie dat dat staat is niet voor mij weggelegd. Haha, eerst wilde ik typen: Nee daar heb ik niet zoveel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaa! Héél goede ontwikkeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, gelijk maar even oefenen daar daar leren mijn hersens (Ja was het de bedoeling ik te typen) het meest van. xD
Jou tekst nu anders;

Hierbij even een verduidelijking, ik schrijf een boek in de ik-vorm.
Om het lekker te lezen komt er ook mij en me in voor.
Kunt u mij uitleggen hoe dat te veranderen is zodat het lezen leuker en aangenamer wordt?

Dus Ik zou kiezen voor meer mij, me en/of de u vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je er wat aan om een autobiografie te lezen zodat je de kunst af kunt kijken.