Waarom verschijnen er zo veel boeken?

Ik las wel eens dat er in nederlandstalige landen elk jaar zo'n 20.000 boeken verschijnen. Waarom moeten dit er zoveel zijn. Dit maakt het voor de lezer, en voor de uitgever toch ook niet makkelijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik dacht eigenlijk dat de privédrukken, proefschriften ed ook bij die 20.000 zaten, maar dat blijkt niet zo te zijn.

"Bij de Ko­nink­lij­ke Bi­bli­o­theek in Den Haag komen jaarlijks rond de 40.000 nieuwe boektitels binnen. Ruim de helft daarvan is afkomstig uit het ‘grijze gebied’: proefschriften, rapporten en boeken in eigen beheer, de rest hoort bij het door uitgevers op de markt gebrachte aanbod." Dit is ook al vanaf de jaren '70 stabiel.

Ook dacht ik dat de hoeveelheid boeken gunstig was voor de winst van de uitgevers, maar dat is niet zo. Uitgevers halen hun winst uit ongeveer 20% van de uitgegeven boeken. De overige 80% verkopen ze met geen of nauwelijks winst.

Er zijn natuurlijk ontzettend veel onderwerpen om over te schrijven, zowel non-fictie als fictie. Mensen lezen niet allemaal dezelfde boeken (gelukkig maar). Dat is dan ook mijn enige verklaring voor de hoeveelheid nieuwe titels per jaar.

Mensen worden blij van veel keuze, in een kledingwinkel wil je toch ook niet hoeven kiezen tussen twee shirtjes? De uitgever voldoet gewoon aan de vraag, daar verdient hij aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Boeken uitgeven is gewoon handel. Er zijn zo ongelooflijk veel onderwerpen waar over geschreven kan worden en die aantrekkelijk zijn voor een bepaalde lezersgroep, dat je al zijn aan zeer grote aantallen boeken zit, die ook daadwerkelijk uitgegeven worden.
13 jaar geleden
Er is een markt voor, of te wel, ze worden verkocht.

Net als dat er elke keer weer nieuwe telefoontjes uitkomen, , ik zie daar persoonlijk het nut niet van, maar ze worden toch verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in Nederland zeer veel mensen die boeken lezen. deze mensen zullen ongetwijfeld allemaal (veel) een andere smaak hebben. Daarom zijn er veel boeken van genres.