Zijn er boeken in de Nederlandse literatuur waarin hardrock, metal, punk of alternatieve rock centraal staat? En op te nemen is in een VWO lees lijst?

Ik ben helemaal muziek gek en het leek me leuk om een boek te lezen over mijn favoriete muziek die ook nog meetelt voor m,n lijst

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ik heb geen idee qua boeken....maar ik weet wel een super coole band...misschien ken je het wel, maar misschien ook niet en dan is het een aanrader!! http://www.youtube.com/watch?v=5mV_HHL-h6g

Het beste antwoord

Dat zal moeilijk worden. Misschien kunnen deze boeken:

- Rock 'n' roll : een persoonlijke geschiedschrijving / Boudewijn Büch. De Arbeiderspers, cop. 1991. Het bevat niet alleen een bijkans uitputtende rock-bibliografie, maar ook het laatste interview met Bill Haley, de integrale tekst van zijn vraaggesprek met Mick Jagger, een reisverslag naar het zuiden van de Verenigde Staten waarij hij de familie van de jonggestorven Buddy Holly zou spreken, een onthullende conversatie met Cliff Richard, een openhartig gesprek met B.B. King en een uitgebreide reportage over Roy Orbison.

- De laatste dichters / Christine Otten. Amsterdam : Atlas, 2006. Gebaseerd op de levensverhalen en het werk van de Afro-Amerikaanse dichtersgroep The Last Poets, die in de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw stem gaven aan de emancipatiedrang van de zwarte bevolking. Otten laat de tragiek van hun leven zien op sociaal, relationeel en artistiek gebied. Al doende roept zij een van de roerigste perioden uit de Amerikaanse geschiedenis tot leven. De dichter Umar Bin Hassan komt het meest compleet in beeld: van vroegrijp schoenpoetsertje tot godfather van de hiphop; een strijdbare dromer die na een leven vol seks, drugs en poëzie vooral in het laatste zijn loutering vindt.

Maar overleg dat maar wel eerst met je docent, voordat je begint te lezen...
Bronnen:
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor boekenlijst VWO wordt fictie als eis gesteld. Daar valt het door jouw opgegeven boek met interviews en collumns van B Buch niet onder

Andere antwoorden (6)

Doem Dada van Bill Mensema

Tegen de achtergrond van de muziek in de jaren 80 (en meer speciaal het Groningen van de jaren 80 en Vera in het bijzonder. Waar zijn ze gebleven, de tijden van weleer?)

http://www.uitgeverijpassage.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,124/category_id,6/option,com_virtuemart/Itemid,6/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien komt "Advocaat van de hanen" van A.F.Th. Van der Heijden wat in de buurt. Dat gaat over een advocaat die de waarheid boven tafel probeert te krijgen over de dood van een punker in een politiecel, na de ontruiming van een kraakpand. Hier en daar valt er wel de naam van een oud bandje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De biografie van Kurt cobain :) heb ik ook gedaan voor mijn Engelse lijst :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joost Zwagerman - Martin Brill. Hebben mooie boeken geschreven over punktijd Amsterdam Kraakrellen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bril van Buddy Holly door Boudewijn Büch. Is dat misschien fictie?

Toegevoegd na 1 dag:
nog een, "my Generation" van Thomas Verbogt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dichtbundel van Diana Ozon. Of als je het nog kunt krijgen: Popcorn, de eerste dichtbundel van Bart Chabot. Tot een beetje een punker van origine. En anders gewoon werk van Jules Deelder nemen. Have fun.