Wat maakt een boek literair?

Ik moet voor mijn boekverslag over 'De Passievrucht', geschreven door Karel Glastra van Loon de volgende vraag beantwoorden: In hoeverre is jouw roman literair? Licht toe met 2 argumenten uit het boek. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen?
Wat maakt een boek literair, zodat ik dit kan vergelijken met De Passievrucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Literair is een tekst die door de smaakmakende gemeenschap als waardevol wordt beschouwd en volgens die gemeenschap bijzondere kenmerken heeft.

Wie dan die spraakmakende gemeente is, is ook al niet precies aan te geven:
literatuurwetenschappers, recensenten, critici, schrijvers, opiniemakers, uitgevers, journalisten, mediafiguren, studenten, samenstellers van schoolboeken, leden van literaire jury's, enzovoort.

Het onderscheid literatuur > lectuur is arbitrair.

Argumenten uit het boek.
Het is een spannend boek met verrassende situaties.
Er zijn verschillende lagen, verbeelding en werkelijkheid, maar ook de sprongen in de tijd.
Het boek heeft een duidelijk motto: het vaderschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel verschillende ideeën over wanneer een boek nou eigenlijk literair is. Enkele veelgehoorde zijn:

- Het boek doet ''iets'' met je;
- Het boek overleeft de schrijver;
- Ingewikkelder verhaal dan een simpel doktersromannetje;
- Veel plaats voor karakters en hun ontwikkeling (round en flat characters);
- De schrijfstijl op zich is al een kunstvorm.

Om je op weg te helpen: Monica heeft seks gehad met iemand anders dan Armin. Hoe keek je tegen vreemdgaan aan en is dat beeld veranderd door het boek?

Het blijft iets wazigs, literatuur definiëren. Dat kan niemand. Dit zijn ook maar algemene kenmerken. Toch hoop ik je een beetje op weg te hebben geholpen.