Welke boeken hebben echt je leven positief veranderd ?Zo van, dat ineens het kwartje valt; een AHA zit dat zo ervaring.

en graag ook een beetje uitleg waar het boek over gaat.

extra toevoeging: Ik bedoel met deze vraag eigenlijk, dat ik zoek naar boeken die een keerpunt in iemands leven veroorzaakt hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Tolle de kracht van het nu, het goede leven van Ansel Grün
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Voor mij was zo een boek:

Douwe Draaisma
Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt
ISBN: 9041704647
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, die ken ik niet maar zal die es uitchecken.
na het boek " Tschai " van jack vance,

daarna ben ik aan wishfull thinking gaan doen.

m vr gr : dirk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Why people believe weird things - Michael Shermer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt niet 1, en ik lees best wel.
ik heb ook geen aha zit dat zo ervaring.
tuurlijk vind ik een boel boeken goed, maar om nou te zeggen dat ik er echt een les uitgeleerd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel ook eigenlijk meer wetenschappelijke boeken, geen literatuur of romans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo van, de "origin of species" van darwin heeft mijn hele wereldbeeld veranderd. Dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan lees je niet de goede boeke, Baily ; het barst er van. Maar er zijn niet veel romans bij, dat klopt.
varlam sjalamov
met berichten uit kolyma.
is zo indrukwekkend voor mij geweest dat ik daardoor anders in het leven sta .
gaat over de strafkampen in siberie
een man die 20 jaar overleefd heeft terwijl de meeste maar 9 maanden overleefden daar.
was een hel op aarde daar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boeken van de stam van de holenbeer, van jean M Auel... aan te reden voor iedereen...

En: Ik Ben Zijn van Sri Nisargadatta Maharaj...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde voorbij het leven | Jacques Martin & Patricia
Romanowski
Mijn moeder lag op haar sterfbed toen dit boek in het AMC lag, ik heb het gelezen en het bracht mij erg veel rust. Het zijn verhalen van mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad.. en die beschreven dat zo mooi en kalm. dat de angst wel weg genomen is bij mij op dat moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan beperk ik me toch tot 'De Grote Oosthoeks Encyclopedie'...

Ondanks dat er vandaag de dag steeds nieuwe feiten zijn gebruik ik ook het World Wide Web ernaast bij enige twijfel...

Toegevoegd op 14-06-2009 10:44:15
O ja...

Mijn eerste boek even niet mee gerekend, want daar heb ik erg veel research voor gedaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even goede vrienden als je liever je anonimiteit wilt bewaren, maar wat is je eerste boek? Door het te noemen maak je me wel nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste boek: 'Eclectische Hekserij onder invloed van de 21e eeuw' en auteur Starbless
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje
Dit is geen grap, maar het was een kookboek met vegetarische recepten. Deze recepten zijn goed, lekker en verantwoord. Ze zijn gemakkelijk te bereiden, zodat ik binnen 30 minuten kan eten. Dat doe ik dagelijks.

Ik ben geen echte vegetariër. Ik eet alleen weinig vlees en dat ben ik steeds meer gaan doen vanwege dit boek. Ook anderen vinden de recepten goed en lekker. Mijn kookkunsten zijn verbeterd. Het is zelfs een hobby geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeken die mijn kijk op de wereld veranderden ; waarna de wereld nooit meer hetzelfde was toen ik ze uithad :

Vechten voor Overmorgen van Evert Hartman.
Dit boek dat speelt in 1992 / 1997 dat toen de toekomst was, vertelt heel levendig wat de effekten zijn op een samenleving die te ver naar links en te ver naar rechts zijn doorgeschoten. Soort Big Brother voor dummies.
Het heeft mij politiek gevormd in die zin dat het me leerde dat extremen NOOIT goed zijn, maar dat de waarheid ook niet in het midden ligt. Het is een balans die nooit te ver naar de ene of de andere kant mag doorslaan, maar altijd in een schommelende beweging moet blijven.

Een ander boek dat veel indruk op me heeft gemaakt is The Stand van Stephen King. Een klassieke strijd tussen goed en kwaad, waarin het me verbaasde dat vooral de goeden de kans niet grijpen een betere wereld te maken met maar 1 % van de wereldbevolking nog in leven, maar in mum van tijd er weer een puinhoop van proberen te maken. En de vele grijstinten ; niet iedereen is wat hij lijkt.

En de Mythe van het Moeder schap van Aminata Forza. Dat boek was echt een eye-opener; al die onzin en propaganda en ongefundeerd waardeloos onderzoek waarop wij onze 'kennis' over vrouwen in het algemeen en moeders in het bijzonder blijken te funderen.

Meer recent : de boeken (alle in het Nederlands verschenen delen) van Theodore Dalrymple, over de invloed van intellectueel links op de verloedering van de samenleving en het creeeren van een onderklasse. Verplichte kost voor iedereen ,wat mij betreft.

Maar er zijn er zoveel meer dat ik er onmogelijk aan kan beginnen ze allemaal op te noemen. Meestal zijn het inderdaad boeken (soms fictie, meestal non-fictie) die haarfijn bestaande kennis volledig onderuithalen of in een ander perspectief zetten waarvan ik denk : ja, verrek..... Ze allemaal opnoemen ga ik al over de 2500 tekens, laat staan uitleggen. Nog een paar must-reads die ik niet wil overslaan :

Big Brother en Animal Farm natuurlijk - George Orwell
Wilde Zwanen, drie dochters van China - Jung Chang
Smoke, lies and the Nannystate (een essay)- Joe Jackson
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Is dit een mens?' van Primo Levi en zijn andere boeken over zijn verblijf in Auschwitz. Vooral waar hij vertelt dat hij liever geschopt en geslagen wordt dan als een ding behandeld, als een kapo zijn handen aan hem afveegt, zal ik nooit kunnen vergeten.
Dit is een standbeeld voor de waarde van menselijke waardigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen water,geen maan
Toespraken naar aanleiding van tien verhalen uit het Zen-Boeddhisme
Bhagwan Shree Rajneesh

Het gaat over de betekenis van maya-illusie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral boeken die me inzicht gaven in hoe de wereld in elkaar steekt en hoe je daar naar kunt kijken.

De ethica van Spinoza was wel erg indrukwekkend.

Een meer recent boek 'Een nieuwe aarde' van Eckhard Tolle is ook gaaf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cursus in wonderen.
Dit boek vertelt hoe het werkelijk is.
Het legt uit wat belangrijk is voor, in en na je leven, en hoe je werkelijk in liefde en vrede kunt zijn.
Het heeft voor mij een enorme ommekeer in mijn leven gebracht.
Het was thuiskomen. Een bevestiging van datgene dat onbewust altijd al opgeslagen lag in mijn zijn.
Alles is liefde. Liefde is alles.
als je ooit wil weten waar de werkelijkheid is, en wat je hier doet op aarde, ga dan naar een cursus in wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt, wist niet dat er ook een nederlandse versie van was. +1
Ken alleen deze : http://www.acim.org/
Het boek Human Dynamics van Sandra Seagal en David Horne. Het heeft mij de ogen geopend over hel veel typisch gedrag van mensen. Waarom dat het voor hen nodig is om zo te reageren of waarom ze niet anders kunnen. Eigenlijk zou dit boek verplichte kost moeten zijn voor alle mensen die met andere mensen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me helemaal bij Marleen aan als het gaat om 'Vechten voor Overmorgen' van Evert hartman.

Ook 1984 van George Orwell, toen ik het boek las kreeg ik kippenvel... Het is heel goed door te trekken naar deze tijd, hoewel het op het communisme gebaseerd is en Orwell veel dingen van nu nog niet kon weten. Ik ging alles even vanuit een heel ander perspectief bekijken...