hoe heet zo'n verzameling aanpassingen aan een boek dat achteraf soms wordt toegevoegd aan een druk?

Vaak bevatten boeken een aantal fouten. De correcties op deze fouten worden dan vaak onder een bepaalde titel toegevoegd aan het boek. Hoe noem je dat ook alweer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Erratum
of bij meerdere wijzigingen:
Errata

Toegevoegd na 37 seconden:
Oh herstel:
"Als na het drukken geconstateerd wordt dat er informatie in de tekst ontbreekt, dan kan dit gebrek ook met behulp van een inlegvel worden opgeheven. Dit wordt wel een addendum (wat aangevuld moet worden; mv. addenda) genoemd"

Addendum dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staan de errata dan niet gewoon op het addendum?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de errata staan dan dus gewoon op het addendum, maar de vraag luidde dus hoe de toevoeging bij het boek heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een addendum is een bijlage, een appendix. Extra materiaal bij het boek, reeds opgenomen vóór het ter perse gaan.
Achteraf spreek je over errata, foutjes.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Errata, meervoud van erratum, wat fout, fouten betekent.
Soms wordt een boek niet opnieuw gedrukt, maar wordt er een los vel bijgeleverd waar correcties op staan: een addendum.
Zie hier voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erratum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet een addendum (= toevoeging). In het geval van een fouten overzicht is het een addendum met errata, maar het kan ook extra (nieuwe) informatie bevatten.