Kan iemand me de laatste regel van Cyrano de Bergerac uitleggen?

Ik vond het destijds een anti-climax, maar toen legde de docent de betekenis van 'mon panache' uit. Ik ben het alleen vergeten tot mijn grote schande.

Kan iemand mij uitleggen waarom Rostand deze zin als slotzin gebruikt heeft?

P.S. Alleen reageren als je inhoudelijk antwoord kunt geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoi magische Gilles,

Zoals je waarschijnlijk al hebt achterhaald, is de primaire betekenis van 'panache' een — vaak veelkleurige — pluim of uitwaaierende bos pluimen.
Het is in de loop der eeuwen (zeker ook in de tijd waarin Cyrano speelt) vaak gebruikt als ornament op de hoeden van militairen (een militair uniform was destijds meer ornamenteel dan functioneel. Het was belangrijk dat je er indrukwekkender uitzag dan je tegenstander). Na verloop van tijd werd het woord 'panache' metonymisch gebruikt, eerst voor de hoed zowel als de pluim, later voor het hele uniform, en nog later voor degene die dat uniform droeg.

En aangezien het vaak toch (letterlijk) de kleurrijkste figure die zo getooid rondliepen, verschoof de betekenis zodoende in de loop der jaren naar de *onderscheidende eigenschappen* van degenen die zo'n uniform (met pluim) droegen: heldhaftigheid, bravoure, zwier, trots, allure, élan, schwung.

Want zo leefde Cyrano inderdaad: hij genoot volop van het leven, maar bleef wel zijn idealen trouw; nam geen blad voor de mond, en deed zijn woord gestand. Dat maakte hem erg populair onder het volk, maar hij joeg daarmee ook vele machtigen tegen hem in het harnas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Moeilijke vraag, zo blijkt. Wellicht heb je iets aan de tekst waarnaar ik verwijs. Panache moet kennelijk uitgelegd worden als 'roekeloze moed'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"le panache, c'est l'esprit de la bravoure."Er zijn heel veel websites gewijd aan het woord panache :het betket oa de pluim op de hoed, maar het is vooral een metafoor van het leven : moed gekoppeld aan geestigheid tot zijn laatste snik.