Er zijn een paar belangrijke gebeurtenissen in het boek, in het verleden heeft familie van Stanley, Elya Yelnats zich niet aan een belofte gehouden die hij had beloofd aan Madame Zeroni, daardoor zou er een vloek op de familie Yelnats rusten, Stanley de vierde geeft zijn opa vaak de schuld dat hij in Camp Green Lake is gekomen, dat zou zonder die vloek van Madame Zeroni volgens hem niet gebeurd zijn, hij ziet het als de reden waarom alles wat hij meemaakt gebeurt.

Een andere belangrijke gebeurtenis is wanneer Zero wegloopt uit het kamp, Stanley steelt een paar dagen later de watertruck van Meneer de Heer, hij wil Zero vinden, maar al na een paar meter komt hij niet meer vooruit, hij is met de auto in een gat gereden, hij rent verder met een lege veldfles. Na een paar uren lopen, ziet hij een boot op z’n kop liggen, zijn vriend Zero ligt er verzwakt onder, samen lopen ze naar ‘de Grote Duim’ een berg die op een duim lijkt die in de lucht steekt. Tijdens het lopen verzwakt Zero steeds meer, ondertussen vindt Stanley modder en uien, hij graaft een gat en laat wat water in de mond van Zero stromen, na een paar dagen is Zero weer wat opgeknapt, Stanley had bij het graven van de gaten een keer een lippenstifthuls gevonden en denkt dat daar misschien de schat ligt die Meneer de Heer zoekt, Stanley en Zero lopen terug naar Camp Green Lake en zoeken het gat waar Stanley de lippenstifthuls had gevonden, de jongens graven steeds dieper en vinden diep in de grond een kist, als ze hem eruit trekken verschijnt de Directeur opeens naast het gat, maar Stanley kan niet uit het gat komen omdat er gevaarlijke gele hagedissen in zijn buurt komen, die er uiteindelijk voor zorgen dat Stanley en Zero de koffer krijgen.
13 jaar geleden
Het gaat over hoe je een strafkamp kunt overleven.
Bronnen:
Amadea