Wat moet ik verstaan onder zwartste calvinisme (Knielen op een bed violen). Begrijp niet wat het inhoud. Heb het boek nog niet gelezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat boek is een roman, geen documentaire. Dus als je het leest, lees het als een verhaal met raakvlakken met de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een roman, maar zeker 100% waarheid voor heel veel mensen. Zo ben ik opgegroeid, met zo'n vader... ik raad dus iedereen die dat aan mij vraagt aan: lees dat boek.

Het beste antwoord

Calvijn was veel strenger in de leer dan bv de vrolijkere Luther. De volgelingen van Calvijn wordt geleerd en hebben die leer aangenomen uiterst verantwoordelijk en serieus met hun en vanuit hun geloof te leven.
Het ""zwart"" wordt geassocieerd, omdat de mensen die het meest letterlijk met de leer van Calvijn, en diens interpretatie van het Christelijk geloof, vaak in het zwart waren gekleed.
Een dominee van de Gereformeerde Bond vertelde eens dat de reden hiervoor is:
Er staat ergens in de Psalmen de volgende tekst:
Waarom gaat gij in het zwart? Vanwege des vijands onderdrukking.
Deze mensen ervaren de wereld als een wereld vol zondige dingen, waaraan je moet ontkomen.

De mensen die zo leven, leiden een moeilijk en zwaar leven. Zij leggen dit zichzelf op, het zal ook wel bij ze passen.

Ik kom zelf uit protestante kring, maar ben opgewekt gelovig, Ken echter die andere, zware kringen ook, en vond het boek heel herkenbaar en mooi geschreven.

In iedere godsdienst zijn dit soort stromingen te vinden.
Hele strenge, superstrenge, losse en vrolijke, afhankelijk van mens en omstandigheden.