Heb je wel eens een boek gelezen waarbij je een traantje moest laten?

Ik had het bij mooi meisje, mooi sjaaltje. Baalen - Mooi sjaaltje - mooi meisje

Op een herfstmorgen zegt een helikoptervlieger van de Koninklijke Luchtmacht zijn vrouw gedag voor een routinevlucht. 'Doe voorzichtig', zo klinken wederzijds de laatste woorden. Ze zijn nog geen twee jaar getrouwd en stapelgek op elkaar.

Een paar uur later stort de vlieger neer; materiaalbreuk. Ze mag hem niet meer zien. De vrouw is verdoofd, lamgeslagen, leeg, alles is zinloos. 'Ik ben niet meer compleet. Mijn andere ik is van mij afgescheurd.'

Ze begint aan een dagboek. Anderhalf jaar lang schrijft ze en het wordt een aangrijpend verhaal. De onopgesmukte, eerlijke en authentieke wijze waarop dit dagboek is geschreven, maakt het een diepmenselijk document, dat de auteur aanbiedt aan lotgenoten, die ook met een plotseling verlies worden geconfronteerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik had het bij een boek van mijn literatuurlijst op de Havo: Schoolidyllen van Top Naeff.
Niet gewoon een traantje, tranen met tuiten. Heb het boek uitgelezen terwijl ik in bed lag... Nooit doen: De volgende morgen met hele dikke ogen naar school.

Mijn moeder heeft het boek later ook gelezen en ook bij haar stroomden de tranen.
Ik heb het boek een paar jaar later herlezen en wederom was het raak. Heel mooi, ontroerend boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK heb hem ook hier thuis liggen,
en heb het niet kunnen lezen zonder een traantje te laten, zo mooi !

Andere antwoorden (15)

Alleen op de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me voor
Nee, maar wel regelmatig een windje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog nooit, wel bij films, wel bij muziek, boeken raken me niet zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het bij 'Er komt een vrouw bij de dokter' van Kluun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik raad je aan om ook het vervolg te lezen.......zoooo mooi
komt een vrouw bij de dokter en het vervolg daarvan :de weduwenaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Ward Ruyslink - Wierook en tranen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jane Austen - Pride and Prejudice.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi boek! ben nu alles van Jane Austen in het Engels aan het lezen
blauwe plekken als kind. verder niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar helaas schieten me even geen titels te binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De titel kan ik even niet meer opkomen, maar ik las een boek van een model (Petra ?) die de tsunami had meegemaakt en overleeft, schitterend boek om te lezen !

Toegevoegd op 25-05-2009 08:03:12
Ben even gaan googlen:

Het boek heet: Vaarwel mijn liefste
van Petra Nemcova
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, laat wel eens een traantje. Vooral bij waargebeurde verhalen over kindermishandeling of andere gruwelijkheden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik had dat toen ik rond de 10 jaar was bij een boek over dolfijnen (ik was/ben helemaal fan van dolfijnen/orka's) en toen was er een stukje dat de rugvin werd afgehakt. Toen schrok ik zo erg dat ik naar beneden was gelopen, huilend en in de war.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ramar,het konijntje met de regenboogvleugels. Is een heel mooi spiritueel verhaal, heel lieflijk geschreven. Heb ooit dat boek gehad maar ben hem kwijt en is nu nergens meer te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jup. Ik lees veel, en kan me helemaal verdiepen in een boek - het komt dus best wel eens voor dat ik zit te huilen tijdens het lezen.
Drie boeken waarbij ik het me nog goed kan herinneren:
Niemandsland - Guurtje Leguijt (gebaseerd op het leven van een van mijn vrienden - als je het boek kent snap je dat ik huilde...)
De Laatste Zondeneter - Francine Rivers
Bevrijdende Liefde - Francine Rivers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe het eerste boek waarbij ik een traan heb gelaten is "Komt een vrouw bij de dokter" van Kluun. Dat was verassend en had nooit verwacht dat ik dit bij een boek zou kunnen hebben.