Waarom schrijven wij Rembrandt terwijl hij zelf zijn schilderijen signeert met Rembrand?

Toegevoegd na 28 minuten:
correctie: hij signeert met Rembrant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
jc54
13 jaar geleden
Stam + t

Antwoorden (3)

Rembrandt was echt een hele goede en milieubewuste schilder. Hij zorgde er dan ook voor dat hij voor een schilderij altijd (bijna) precies genoeg verf had. Helaas lukte dat eigenlijk nooit en had hij te weinig verf over voor de laatste "t" van zijn naam. Helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom Capitan i.p.v. Kapitein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat waar was had hij wel gesigneerd met R v Rijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dat kon ook niet,want dat was een mimespeler uit de 20e eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rob van Rijn, toch?
Capitan; milieubewust in die tijd, hahaha!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs het woord bestond toen nog niet. En idd Rob van Rijn.
De naam "Rembrandt" is een spellingsvariant van de voornaam Rembrant.[20][21][22] Als zijn naam voor de allereerste keer in de archieven voorkomt bij zijn inschrijving in 1620 aan de Leidse Universiteit, is 'Rembrandus' gebruikt [23] (een latinisering van zijn naam, in die tijd gebruikelijk in wetenschappelijke kringen).
Voor 1633 bestonden zijn vroegste handtekeningen uit een "R", of het monogram "RH" of "RHL" (voor Rembrant Harmenszoon en voor Leiden).[24] In 1632 gebruikte hij voor het eerst enkel zijn voornaam. In 1633 voegde hij een "d" toe, wat hij van dan af aan voor al zijn schilderijen handhaafde.[25] Met de praktijk van het ondertekenen van zijn werk met zijn voornaam, stelde hij zich op één lijn met de Italiaanse grootheden Michelangelo, Titiaan en Rafaël, die algemeen werden erkend als de allergrootste kunstenaars en ook bekend stonden met hun voornaam.[26]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meervoud is Rembranden. Stam is Rembrand + een t dus.